We Stood Like Kings - USA 1982

We Stood Like Kings - USA 1982

Label : Kapitän Platte | Archiveer onder post rock / post metal

Bart : Van onze zuiderburen We Stood Like Kings kreeg ik dit album in de bus naar aanleiding van mijn verzoek om hun concert in W2 in een verslag te mogen gieten - dat verslag, doorspekt met beeldmateriaal, vind je elders in dit nummer. We Stood Like Kings is een klassieke post rock band. De bezetting is drums, bas, gitaar en toetsen. De muziek bestaat uit veel kleine melodieën die subtiel worden uitgebouwd tot uitwaaierende, gelaagde erupties. En dat gebeurt heel mooi op 'USA 1982', hun nieuwe soundtrack bij de prachtige film Koyaanisqatsi.

Eerdere projecten van We Stood Like Kings waren soundtracks bij stomme films. Nu had Koyaanisqatsi al een geweldige originele soundtrack van de hand van Philip Glass. Dus het was wel even achter de oren krabben: waarom een nieuwe soundtrack als de oude al als gegoten zit? Het antwoord is simpel: ze willen zeker geen afbreuk doen aan het origineel. Maar de film raakte hen zo, dat ze dit wel moesten doen. Én het sluit mooi hun drieluik af: 'BERLIN 1927' en 'USSR 1926' gevolgd door 'USA 1982' schetst drie grote machten. De muziek is melancholisch, hoopvol, mijmerend en expressief. Thema's hangen vaak tussen klassiek en pop in, waarbij heel soms het sentimentele wat té aanwezig is. Maar het doel van de band is nadrukkelijk om emotie over te brengen en op te wekken met hun muziek. En dat lukt. Ga dit vooral live zien, en als dat niet lukt, zet het dan thuis lekker hard op. Dan komt het erg fijn binnen. Topper binnen het genre, maar zeker ook voer voor de nieuwsgierige muziekliefhebber in het algemeen.