War Possession - Doomed To Chaos

War Possession - Doomed To Chaos

Label : Memento Mori | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : War Possession is een Griekse death metalband met bandleden die hun sporen reeds verdiend hebben in andere death metal bands als Embrace of Thorns, Merciless Crucifixion en Respawn the Plague en de heren spelen old school death metal in de stijl van Bolt Thrower, Incantation en Asphyx. Oorspronkelijk werd War Possession in 2008 in Athene opgericht, maar veel verder dan een demo, een EP en een split kwam de band tot dusverre niet. ‘Doomed To Chaos’ is dus hun eerste volledige album en dit is voor mij ook meteen de eerste kennismaking met deze Grieken.

Het album bevat negen composities en een intro en heeft een totale speeltijd van net onder de veertig minuten. Het album begint met een intro dat genomen is van het videospel ‘Warhammer 40,000 : Chaos Gate’ (deed Bolt Thrower ook niet iets soortgelijks met hun ‘Realm of Chaos’ album?). ‘Operation Neptune’ begint daarna als een langzaam naderende en dreigende invasiemacht die het vuur na een minuut opent met een stevige blast beat. Wat daarna volgt is no-nonsense old school death metal met de nodige pakkende melodieën. Met teksten over veldslagen bij Stalingrad, Normandië, Verdun en Operatie Tiger bij Slapton Sands is dit album een ware soundtrack van oorlog, de muziek is bruut, allesvernietigend en ongenadig. Het komt dus ook niet als verassing dat er geen vrolijke deuntjes op ‘Doomed To Chaos’ staan. Gelukkig is War Possession er wel in geslaagd een album te schrijven met genoeg variatie in de songs om gedurende de hele luistersessie de aandacht er bij te houden. De nummers zijn riff georiënteerd, sommige nummers hebben een megazware slepende riff gecombineerd met rollende bass drums andere zijn weer snel en voorzien van blastbeats. De brute death metal vocals passen goed in het totaalplaatje. Soms hoor je ook wat black metal invloeden, in een nummer als ‘God of a Wicked Mind’ bijvoorbeeld. De productie van het album is ook in orde, al is het wel te horen dat dit een underground release is, maar dat stoort bij de muziek van War Possession totaal niet. Het mag best een beetje rauw klinken.

Indien je eerder genoemde bands tot je favoriete rekent, dan kan je met ‘Doomed To Chaos’ waarschijnlijk niet veel verkeerd doen. ‘Doomed To Chaos’ verschijnt op 23 oktober via het Spaanse Memento Mori label.