Vanish - The Insanity Abstract

Vanish - The Insanity Abstract

Label : Fastball Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : De Duitse groep Vanish doet al mee sinds het jaar 2000 en heeft al enkele platen afgeleverd, waaronder ‘Separated Today’ in 2006 en ‘Come To Wither’ in 2014. De band heeft in de afgelopen jaren veel support acts gedaan van artiesten als Queensrÿche, Michael Schenker en Battle Beast, maar zelf zijn ze nog niet doorgebroken. Ook dit jaar komt de groep weer met een nieuwe plaat, dit nieuwste wapenfeit heet ‘The Insanity Abstract’.

Volgens de band zelf is de muziek niet in een hokje te plaatsen en spelen ze ‘slimme power metal met een hint van prog, thrash en emoties’. Het album bevat in ieder geval liedjes waarin power- en progressieve metal de overhand hebben, dikke gitaar riffs met een laagje keyboards eronder en makkelijk mee te zingen melodieën definiëren het geluid van de band. In dit genre hebben muzikanten soms nog wel eens de neiging om te laten zien wat ze allemaal wel niet kunnen, gelukkig hebben deze mannen hier geen last van. Het spel van de muzikanten is goed en laat weinig te wensen over, ook de zang van Bastian Rose is gewoon goed, ook al gooit hij af en toe net iets te veel vibrato is zijn stem. Er is slechts één puntje van kritiek, de teksten zijn soms dusdanig ‘artistiek’ dat ik vraagtekens zet bij de betekenis en of dat daadwerkelijk zo bedoeld is.

Hoewel ik weinig opmerkingen heb is het toch zeker geen bovengemiddeld album geworden, wel goed maar niet bijzonder. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat de heren niet iets unieks doen en het ook zeker niet beter doen dan de andere bands waar ze op lijken. Prima plaat, maar net niet goed genoeg om te kunnen overtuigen.