V1 - Armageddon End Of The Beginning

V1 - Armageddon End Of The Beginning

Label : Frog Juice Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : V1 is de band rond ex-Iron Maiden leden Terry Wapram en Dennis Wilcock. Beide heren hebben in de jaren zeventig deel uit gemaakt van de eerste incarnaties van dit al lang geleden geworden metal instituut. Dat was echter nog compleet anders toen Terry en Dennis nog in Maiden zaten. Nadat Steve Harris had besloten toch echt met twee gitaristen door te willen in plaats van met één gitarist en een toetsenist stapte Terry op en nam Dennis in zijn kielzog mee om V1 op te richten. Dit is de geschiedenis in het kort, voor het hele verhaal verwijs ik graag naar de website. Want...na 40 jaar is de debuut cd van V1 een feit! Dat heeft even mogen duren en was het wachten het waard? Laten we bij de nummers beginnen.

Het gros van de tracks, zo niet alle, zijn inmiddels ook 40 jaar oud. Met titels als 'Devil Devil', 'Rockstar', 'Lights', en 'She's So easy' slepen ze in ieder geval niet de originaliteits prijs binnen. In de bijgeleverde bio wordt gitarist Terry Wapram geprezen om zijn veelzijdige stijl en knallende soleerstijl. Helaas komt dat in het eerste nummer 'V1' niet echt uit de verf en glijdt hij zelfs behoorlijk uit in de solo. Overigens heeft dit nummer inderdaad behoorlijke vroege iron Maiden trekjes waarmee de link tussen beide bands gelegd wordt. Zanger Dennis Wilcock is helaas ook geen hoogvlieger. Hij klinkt een beetje als een kruising tussen die andere vroege Maiden zanger, Paul Di'Anno en Ace Frehley. Nou hebben deze twee heren uiteraard het voordeel dat ze mee gewerkt hebben aan een aantal klassiekers in de rock historie en dat ze daarmee heel wat krediet hebben opgebouwd. dat heeft Dennis helaas niet en zijn stem begint dan ook na de eerste twee nummers al behoorlijk te irriteren.

De band bestaat verder uit bassist Dwight Wharton en drummer Gareth Dylan Smith. Deze mannen zorgen ervoor dat het geheel in ieder geval strak klinkt en dat redt deze release nog enigzins. Nee, dit album is gewoon veertig jaar te laat uit gekomen. Wellicht had het in 1978 nog wat kunnen doen maar er is in die jaren er na toch echt veel en veel beter materiaal uit gekomen. Ook de bands uit die tijd zoals Iron Maiden, Saxon en Def Leppard hebben zich enorm geëvolueerd tot de grootmachten die ze heden ten dage zijn. V1 gokt op een plekje in die rij maar dan moet je toch echt met iets beters komen dan met opgepoetste nummers uit de oude doos.