Tito & Tarantula - Live At Rockpalast

Tito & Tarantula - Live At Rockpalast

Label : M.I.G. Music | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Tito & Tarantula. Ik had al wel ooit over de band gehoord maar ik had nog nooit wat van ze gehoord. Alhoewel, als filmkenner wist ik ook wel dat het deze band was die te zien is in Robert Rodriguez’ ‘From Dusk Till Dawn’, waar de band optreedt in café terwijl Salma Hayek een fijn dansje doet. Het nummer ‘After Dark’ werd later ook de titelsong van de serie ‘From Dusk Till Dawn’. En nu krijg ik via Rockpalast maar liefst twee cd’s en twee dvd’s voor mijn kiezen. En ben ik in een klap veel meer bekend met het werk van deze band. Tito blijkt bandleider/zanger/gitarist/componist Tito Larriva te zijn, eigenlijk de enige constante factor van een verder voortdurend van line up wisselende band. De enige naam die verder terugkomt is die van gitarist (en mede verantwoordelijk voor het overgrote deel van het songmateriaal) Steven Hufsteter. Dus ik vermoed dat Steven de Tarantula is. Muzikaal is het best een allegaartje. De band staat te boek als (stoner)rock band maar dat vind ik wat kort door de bocht. Natuurlijk horen we wat rock and roll terug maar ook de blues, Americana, folk en country komen regelmatig voorbij. Eigenlijk best lekkere muziek!

Op de twee CD’s en twee DVD’s staan registraties van drie concerten. Op CD1 en DVD1 staat het meest recente van de drie; een optreden uit 2008 in de Harmonie in Bonn. Zoals we van Rockpalast gewend zijn is het een registratie zonder opsmuk: het is een weergave van het optreden zoals het daadwerkelijk was. Dat wil in dit geval zeggen een geïnspireerde band met Tito aan het roer en met een geweldige rock chick op bass, Caroline Rippy. Gelet op de respons die de band na elk nummer van het publiek krijgt, kan ik niet anders dan concluderen dat de band in Duitsland behoorlijk populair is. De DVD kent dezelfde setlist en ook deze kenmerkt zich door eenvoud. In beeld gebracht met slechts enkele camera’s, zonder ook maar een spectaculair shot. Als extraatje zie je nog enkele songs welke opgenomen zijn in Herzberg in 2005.

Op CD2 (en het eerste gedeelte van DVD 2) zien en horen we het optreden van de band van 21 juni 1998 tijdens Rockpalast Loreley. De beelden zijn wel behoorlijk gedateerd maar muzikaal is het wel de moeite waard. Veel interessant gitaarwerk, op het scheidingsvlak van structuur en improvisatie. Hufsteter is er hier niet bij; het is hier gitarist Peter Atanasoff die de show steelt met heerlijk smeuïg gitaarwerk. Ook hier beschikt de band over een (rock) chick op bas, in de persoon van de blonde Jennifer Codes. Qua podiumpresentatie stelt de band in 1998 nog niet zo veel voor; we zien een vrij statige band waarin alleen Tito zelf zich helemaal ontspannen lijkt te voelen. Als extraatje op de DVD zien we een live concert van de band uit 2002, opgenomen in Sarajevo, of all places. Het verhaal gaat dat de band zou spelen in een club met een capaciteit van 350 man, maar dat er uiteindelijk 5000 man op kwam dagen. En waarom was dat? Omdat de band werd aangekondigd als de terugkeer van Tito! En dat moet je in bepaalde landen niet doen. Hehehe. Leuke anekdote. Van de drie optredens die op deze release staan is het optreden in Sarajevo het ruigste, met een excellerende Hufsteter en een band met veel power. Ook hier geldt weer dat de beelden van niet al te beste kwaliteit zijn maar dat de muziek veel goed maakt. Meer dan aardige kennismaking met een voor mij nog onbekende band. En naar ik heb begrepen bestaat de band nog steeds (of weer?) dus ik ga ook het recente materiaal zeker even checken.