Thyrgrim - Vermächtnis

Thyrgrim - Vermächtnis

Label : Trollzorn Records | Archiveer onder black metal

Vera : Terwijl vele black metal bands in Duitsland – en elders in de wereld – op zoek gaan naar een uitbreiding van hun invloeden onder impuls van een honger naar vernieuwing en perfectie, daar kiest Thyrgrim nog steeds voor een resolute edoch onderlegde aanpak. De eerste golf van black metal zindert nog steeds na in de oefenruimte in Oberhausen en zoals we in onze bespreking van vorig album ’Dekaden’ vermeldden, staan haat, verdriet en boosheid voorop wanneer ze nieuwe songs schrijven. Dat betekent echter niet dat het inmiddels zesde album van deze band van zanger Kain aan navelstaren doet.

Toch scheert ‘Vermächtnis’ hier minder hoge toppen dan de voorganger. Opener ’Die Heilung Dieser Welt’ is gewoon vollen bak exploderen met rasperige zwartgeblakerde zang en het rudimentaire ‘Frühlingsdämmerung’ heeft een doordrammende rock-‘n-roll gevoel à la Motörhead en vroege Venom. Het is pas daarna in het langere ‘Die Ewige Suche’ dat we meer nuances krijgen met enige akoestische gitaarfragmenten en intens epische uitvallen met mooi contrast. Tijdens dit tragere nummer begint de hemel open te trekken en klinkt de zang ultra desperaat. Karakteristieken als schelle gitaren, mooie zwevende tremolo gitaren en blastbeats zijn volop aanwezig in de volgende songs, maar het blijft allemaal basisch. ‘Gefangen Im Wandel’ herbergt dan toch eindelijk een waar episch gevoel dat ons meer aanspreekt. Ook de tremolo gitaren met schitterende solo’s zijn prachtig in ‘Das Ende Einer Reise’, maar uitsmijter ‘Offenbarung’ is dan weer snel en rigoureus doorrammen. Een eredivisie zit er voor Thyrgrim voorlopig dus niet in, maar wie eerder zweert bij de heftigheid van old school black metal, mag gerust de score wat hoger inschatten. Ruw en direct, zonder compromis, dat is Thyrgrim, al vonden we hen in betere doen op ‘Dekaden’.