Then Comes Silence - Blood

Then Comes Silence - Blood

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Vera : Then Comes Silence werd opgericht in 2012 in Stockholm door Alex Svenson (zang, bas, synthesizers), ook vandaag nog de hoofdcomponist van dit Zweedse dark wave kwartet. Invloeden zijn Joy Division, Sisters Of Mercy en Killing Joke. Het is een mooie illustratie dat Nuclear Blast tegenwoordig breder gaat in de keuze van bands, ook al hadden ze eerder reeds groepen als Deathstars en The 69 Eyes in hun rooster natuurlijk.

‘Blood’ is het vierde album van de morbide denkende heren. Apocalyptische mijmeringen, de dood en verdriet staan centraal in de teksten. Komt daar nog bij dat de vader van Svenson stierf tijdens het schrijfproces van ‘Blood’. Dit verlies werd verwerkt in de muziek en dat horen we bijvoorbeeld in het aangrijpende ‘Good Friday’. De band is een aanrader voor fans van new wave, gothic rock en alternatieve rock. Het gitaarwerk van Seth Kapadia en Jens Karnstedt is soms psychedelisch en de toegankelijke songs zijn doorspekt met prachtige zingende leads. Altijd is er een gevoel van smart en melancholie. Deze droefneuzen doen het echter wel volgens het boekje en ze leveren goed geschreven songs waarin genoeg afwisseling zit om in één ruk uit te luisteren. De stuwende rock van ‘The Dead Cry For No One’ heeft nog een post punk sfeer, maar het uptempo ‘Flashing Pangs Of Love’ en ‘Strange Kicks’ kunnen we omschrijven als catchy en vlot. In het zwevende en trage ‘Choose Your Poison’ klinkt men het meest psychedelisch. ‘The Rest Will Follow’ klinkt dan weer flink en kordaat en ‘Warm Like Blood’ is bijna luchtig, met decadente zang zoals dat hoort. Treurend sluit men af met het introspectieve ‘Mercury’. Hier kunt ge u als dark wave liefhebber geen buil aan vallen.