The Fright - Canto V

The Fright - Canto V

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder gothic metal

Vera : The Fright is een Duitse band (uit Thüringen) die eerder al vier albums uitbracht, maar nu pas onze kantoren bereikt via het vijfde album ‘Canto V’, geïnspireerd door ‘Dante’s Inferno’. Ze grossieren in fijne gothic rock, denk aan Sisters Of Mercy en The 69 Eyes. We kunnen ook de Finse beweging uit de jaren negentig als invloed aanduiden, zoals Charon, Sentenced en HIM.

Zonder potten te breken wat betreft originaliteit of vernieuwing, levert The Fright een aangenaam album af met catchy songs. ‘Bonfire Night’ is een stemmige opener met sensitief gitaarwerk, lage stem en een uitgelaten sfeer in het refrein. ‘No One’ klinkt anders, meer computergericht, maar ook met vlotte samenzang. De uptempo gitaarrock bevat vurige gitaarsolo’s en het vijftal weet de aandacht bij de les te houden. Gevoelige overpeinzingen met een zweem van wanhoop (‘Love Is Gone’) worden afgewisseld met luchtigere, catchy songs als ‘Oblivion’ en ‘Leave’ waarin Michelle Darkness van End Of Green een gastrol vervult. Dat is hem op het lijf geschreven. Men weet in songs als ‘het balladeske ‘Fade Away’ en het met gebroken lage stem gezongen ‘Century Without A Name’ de emoties knap te verwoorden, maar we hebben dit allemaal al eens eerder en beter gehoord van bijvoorbeeld Lacrimas Profundere en End Of Green. Afsluiten doet men in het Duits met een cover van de Stuttgart punkband Fliehende Stürme ‘In Sicherheit’. Allemaal leuk vertier, dat bovendien vlekkeloos vereeuwigd is door Waldemar Sorychta in zijn studio. Niets op aan te merken, dus verstokte liefhebbers van gothic rock kunnen toetasten.