The Black Dahlia Murder - Nightbringers

The Black Dahlia Murder - Nightbringers

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : Met ‘Nightbringer’ brengt één van mijn favoriete Amerikaanse death metalbands hun achtste album uit. Waar ze met ‘Abysmal’ een toch iets toegankelijker geluid brachten, ontbindt de band nu al hun duivels. Slechts drieëndertig minuten duurt het, maar dit is ruimschoots genoeg om de luisteraar KO te slaan en daarna na eventjes terug te komen om hem vakkundig te vernielen met heel wat natrappen.

Trevor Strnad levert hier een top prestatie. Zijn stem gaat van brullen naar grunten en schreeuwen. Toch blijft alles heel zuiver en eigenlijk nog tamelijk verstaanbaar klinken. Ook tekstueel heeft hij terug een meesterwerk afgeleverd. De rode draad is het levensverhaal van een vrouw die geen kinderen kan baren. Ze stalkt zwangere vrouwen met al hoogtepunt het verwijderen van de nog ongeboren vrucht uit de baarmoeder van het onfortuinlijke slachtoffer. Een nummer als ‘As Good As Dead’ reikt zelfs verder als de meest gore scene uit ‘The Walking Dead’. Met de nog jonge Brandon Ellis hebben ze dan ook een heel begenadigd gitarist ingelijfd. Ondanks zijn nog slechts vierentwintig jarige leeftijd, is hij al een ex-lid van Cannibal Corpse. De solo’s die hij laat horen, vormen nog een extra meerwaarde op het album. Melodieus waar soms eens de nodige agressie in verwerkt wordt door ze snel te spelen. Maar evengoed soms de dramatische richting uitgaan. Nummers als ‘Widowmaker’, ‘Of God And Serpent, Of Spectre And Snake’ en ‘Matriarch’ worden ongenadig snel gespeeld. Toch moeten ze qua snelheid nog onderdoen voor ‘Jars’. Wat de band hier laat horen, hangt tegen de grenzen van het onnatuurlijke. ‘Kings Of The Nightworld’ bevat dan terug zo uitstekende refreinen waardoor dit nummer zich letterlijk ingraaft in de grijze massa.

Kortom, liefhebbers van extreme death metal mogen dit plaatje nu al heel hoog in hun persoonlijk jaarlijstje plaatsen. Bij mij gaat het ding nog heel vaak afgespeeld worden.