Steelheart - Through Worlds Of Stardust

Steelheart - Through Worlds Of Stardust

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De Amerikaanse (glam)rock-formatie Steelheart bracht in het begin van de jaren negentig een aantal prima platen uit (‘Steelheart’ uit 1991, ‘Tangled In Reins’ uit 1992 en ‘Wait’ uit 1995), maar werd zoals zovele andere bands het slachtoffer van het fenomeen grunge, dat de muziekscene in de jaren negentig voor een groot gedeelte domineerde. In 2001 werd zanger Miljenko Matijevic gevraagd om de zang van Mark Wahlberg’s karakter in de film ‘Rock Star’ te vertolken en dat deed hij met verve. In 2008 verscheen dan de vierde studio-plaat ‘Good 2B Alive’, waarop de band liet horen een behoorlijke stijlwijziging te hebben doorgevoerd. De muziek die daarop geëtaleerd werd was veel donkerder en mysterieuzer dan hetgeen men op de eerste drie platen liet horen en dat viel zeker niet bij iedereen in de smaak.

Op deze inmiddels vijfde Steelheart-plaat ‘Through Worlds Of Stardust’ vinden we eigenlijk een combinatie van de donkere sound van ‘Good 2B Alive’ en het melodieuzere materiaal wat er op de eerste drie platen te vinden was. De eerste vier nummers zijn erg heavy met zwaar vervormde gitaren en liggen heel eerlijk gezegd best wel zwaar op de maag. Gelukkig wordt een en ander beter bij het melodieuzere ‘You Got Me Twisted’ en dit nummer maakt toch wel duidelijk dat hier de echte kracht van Steelheart ligt. Een heerlijke melodie, prima gitaarwerk en de schitterende strot van Matijevic zorgen er voor dat dit toch wel tot de beste nummers van ‘Through World Of Stardust’ behoort. Dat geld overigens ook voor de schitterende ballad ‘Lips Of Rain’, waarop Miljenko’s krachtige stem uitstekend tot uiting komt. Ook ‘With Love We Live Again’ is een prima song, maar met ‘Got Me Running’ keren we weer terug naar de stijl van de eerste vier tracks en dat is nu niet echt iets waar ik op zat te wachten. Dat geldt dan weer wel voor beide afsluiters ‘My Freedom’ en ‘I’m So In Love With You’, waar de “oude” Steelheart weer duidelijk in doorklinkt. Al met al is ‘Through Worlds Of Stardust’ een wat onevenwichtig album geworden, waarop gepoogd is om twee totaal verschillende muziekstijlen op één plaat samen te brengen en dat had men beter niet kunnen doen. Op sommige momenten laat Steelheart horen nog steeds een prima band te zijn, maar ik had liever gezien dat men vastgehouden had aan de jaren negentig stijl die de band hun oorspronkelijke succes bracht. Nu blijf ik een beetje met gemengde gevoelens achter.