Scarlet Aura - Memories

Scarlet Aura - Memories

Label : Outlanders Productions | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Scarlet Aura is een female fronted metal band uit Boekarest, Roemenië, die bestaat uit zangeres Aura Danciulescu, gitarist Mihai Danciulescu, bassist Catalin Ungureanu en drummer Sorin Ristea. De band is onder de naam Aura in 2014 opgericht en onder die naam is het debuut album ‘The Rock Chick’ uitgebracht, waarna men de naam van de band omdoopte tot Scarlet Aura. Het eerste wapenfeit onder die nieuwe naam kwam in de vorm van de plaat ‘Falling Sky’, die geproduceerd werd door de welbekende Roy Z. Nu is er dan op 1 september de drie-track single ‘The Beast Within Me’ op de markt gebracht, die een kleine maand later gevolgd door de derde full-length plaat ‘Memories’.

Daar waar de eerste twee album eigen werk bevatten, is ‘Memories’ gevuld met een elftal covers van bands waardoor men beïnvloed is en die men met deze cover versies wil eren. Nu is dat altijd oppassen geblazen, want het is vaak erg moeilijk om de originele versies te benaderen, laat staan te overtreffen en als je covers opneemt van grootheden als Europe, Judas Priest, Dio, Iron Maiden, Survivor, Twisted Sister en Doro begeef je je wel op glad ijs. Het dient dan ook te worden gezegd dat zeker niet alle covers even sterk gebracht worden en met name ‘The Final Countdown’ (Europe), ‘Don’t Talk To Strangers’ (Dio), ‘Eye Of The Tiger’ (Survivor) en ‘We’re Not Gonna Take It’ (Twisted Sister) klinken niet bepaald sterk. Dat heeft niet zozeer te maken met het muzikale aspect, maar men name met de vocalen van Aura Danciulescu, die best wel een ruw stemgeluid heeft en niet altijd even goed uit de verf komt.

Er zijn ook een aantal covers die wel degelijk goed gelukt zijn, zoals ‘If I Could Close My Eyes Forever’ (Lita Ford), ‘My Ugly Boy’ (Skunk Anansie) en ‘Zombie’ (The Cranberries), maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat deze wel in de minderheid zijn. Zoals eerder aangegeven is het niet altijd verstandig om je te wagen aan dit soort klassiekers en wellicht had Scarlet Aura er beter aan gedaan om wederom eigen materiaal op deze derde langspeler te zetten. Nu is mijn eerste kennismaking met deze band me niet bijzonder goed bevallen en dat is best wel jammer want er zit wel degelijk potentie in Scarlet Aura. Ik zal dan ook de eerste twee platen eens opsnorren om te bekijken of men met het eigen materiaal wel in staat is om te overtuigen. De band verdient in elk geval wel het respect vanwege de durf die ze hebben getoond om hun helden ter vereren.