Ophis - The Dismal Circle

Ophis - The Dismal Circle

Label : F.D.A. Records | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Een nieuwe line-up, een nieuw label en een nieuw album. Dat zijn belangrijke zaken in het verhaal rond Ophis. De Duitsers brachten hun vorige album ‘Abhorrence In Opulence’ nog uit via Cyclone Empire. Rondom dat label is het angstvallig stil geworden. Ik heb geen idee wat de stand van zaken is, maar het is een feit dat steeds meer bands uit hun stal onderdak bij andere labels vinden. Zo ook Ophis. Dit viertal uit Hamburg heeft een contract getekend bij F.D.A. Records dat bekend staat als death metal label. De doom/death metal van Ophis past daar overigens prima tussen. Zeker als je dit nieuwe album ‘The Dismal Circle’ onder de loep neemt. Meer daarover een stukje verderop.

De samenstelling van Ophis heeft ook wat wijzigingen ondergaan. Gitarist Martin (nog actief in Fäulnis) verliet de band en hij werd vervangen door Simon Schornek (ex-Crimson Swan). Ook drummer Nils verliet de band. Hij is nog wel actief binnen de bands Heretoir en King Apathy. De drumstokken binnen Ophis droeg hij over aan Steffen Brandes die we ook kennen van Cryptic Brood.
Met deze vernieuwde line-up trok Ophis weer naar de Blastbeat Studio in Kiel om onder leiding van Oliver Carell 6 nieuwe doom/death granaten op te nemen.

Wat meteen duidelijk wordt, is dat ‘The Dismal Circle’ het donkerste album tot nu toe is. De productie is prima te noemen en past perfect bij de gitzwarte songs van Ophis. Hoewel je nog steeds melodie binnen de songs aantreft, heb ik het idee dat deze van ondergeschikt belang zijn. Het draait nu veel meer om angstaanjagende akkoordenschema’s die de nummers vormen. Deze lichte stijlwijziging valt overigens erg goed uit. Ophis klinkt oprecht neerslachtig en dat is exact wat we van een band als hen verwachten. Er zijn weinig andere bands waarbij zowel death als doom metal op waardige wijze samensmelten tot een overtuigend geheel.