Black Country Communion - BCCIV

Black Country Communion - BCCIV

Label : Mascot Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Het heeft ruim vier jaar geduurd alvorens Black Country Communion met de opvolger voor ‘Afterglow’ kwam, maar uiteindelijk is het album met de toepasselijke titel ‘BCCIV’ dan uiteindelijk toch verschenen. De meningsverschillen tussen gitarist Joe Bonamassa en zanger Glenn Hughes zijn hier waarschijnlijk de hoofdoorzaak van geweest, maar beide heren schijnen nu dan toch weer vriendjes te zijn, waardoor de loopbaan van Black Country Communion weer nieuw leven in is geblazen. En het is maar goed dat beide kemphanen de vrede weer gesloten hebben, want ook deze ‘BCCIV’ bewijst eens te meer wat een prima band dit Black Country Communion is.

Er is eigenlijk niet zoveel veranderd ten opzichte van de vorige platen, want nog steeds zorgt grossiert het viertal in erg fraaie, gedegen hardrock-songs met een hoofdrol voor het frivole gitaarspel van Joe Bonamassa en de nog steeds imposante zang van Glenn Hughes. Opener ‘Collide’ en ‘Over My Head’ laten meteen horen dat het met de kwaliteit van het nieuwe song materiaal wel goed zit en met name ‘The Last Song For My Resting Place’ (voor mij het absolute hoogtepunt van de plaat!), het Led Zeppelin-achtige ‘Sway’ en ‘Awake’ maken indruk, al dient gezegd te worden dat het kwaliteitsniveau over de gehele plaat erg hoog ligt. Ook geluidstechnisch hebben we niets te klagen, daar Kevin Shirley de plaat andermaal heeft voorzien van een prima sound. Hopelijk behoren de eerdere meningsverschillen nu definitief tot het verleden, want ik moet er niet aan denken om wederom vier jaar te wachten op een nieuw Black Country Communion album. ‘BCCIV’ is zelfs nog overtuigender als voorganger ‘Afterglow’ en laat overduidelijk horen dat Black Country Communion tot de eredivisie van de traditionele hardrock behoort.