Spectrum Of Delusion - Esoteric Entity

Spectrum Of Delusion - Esoteric Entity

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het rustieke Katwijk staat vooral bekend om zijn serene witte kerkje, de christelijke identiteit van het van origine vissersdorp, de volledig herbouwde boulevard (inclusief het gevaarlijkste fietspad van Nederland!), Haringrock en de daarmee gepaard gaande discussie over eerbiediging van de zondagsrust, de vele - veelal uitstekende - viswinkels, de grootste loempiafabriek van Europa, de hoge positie van VV Katwijk in de tweede divisie, het Spinozahuisje en laat ik vooral ook jongerencentrum Scum niet vergeten. Kattuk: never a dull moment!

Dit alles moet een flinke voedingsbodem voor inspiratie geweest zijn voor het vijftal van Spectrum Of Delusion. Als een volslagen verrassing komt de Katwijkse death metal band met hun debuut album ‘Esoteric Entity’ op de proppen. Een band met zo weinig bekendheid en dan met een dusdanig indrukwekkend album komen waar mening internationale band jaloers op kan zijn? De opening van het album (hoe toepasselijk: ‘intro’) trekt je in de sfeer van ‘Esoteric Entity’, zeker als vlak voor dat ‘Beyond Affliction’ begint, de bas zijn aanwezigheid aankondigt. De bas speelt een voorname rol in de technische, progressieve death metal van het vijftal. Alle acht tracks bestaan uit een stortvloed van groovy riffs en speelse gitaarsolo’s, tempowisselingen, waar een diepe bas heerlijk brommend en duidelijk hoorbaar tussendoor danst (‘Dead Weight’, ‘Mixotrophy’ ... waar eigenlijk niet?). De band onderscheidt zich doordat versnellingen, vertragingen, sfeerwisselingen en zelfs een wat ongebruikelijker instrument als een saxofoon (‘Ruler Of Cruel’) allemaal schijnbaar moeiteloos en natuurlijk worden ingepast. De band vervalt nergens in teveel frivoliteit of te gehaast technisch gefriemel maar samenhang voert de boventoon. De afwisseling zorgt ervoor dat je de volledige lengte geboeid blijft en voor je er erg in hebt, heb je wederom de ‘play’ button op je cd speler ingedrukt. Mocht je een muzikaal referentiekader zoeken denk dan aan namen als Beyond Creation, Obscura en Virvum ... en daar doet dit Spectrum Of Delusion totaal niet voor onder.

2017 kenmerkt zich toch al door de vele meer dan uitstekende technical death metal releases (Archspire, Hideous Divinity, NYN, Virulent Depravity) en dit ‘Esoteric Destiny’ komt daar - als een duveltje uit een doosje - nog eens bij. Voor slechts €1,50 koop je een digitale versie van ’Esoteric Entity’, maar doe jezelf een plezier en schaf gewoon meteen de cd aan. Met een beetje geluk komen de heren - als je een beetje in de buurt woont - het album nog bij je thuis brengen ook.