Sorcerer - The Crowning Of The Fire King

Label : Metal Blade | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Het najaar van 2017 moet voor de liefhebber van epische doom metal haast wel als een natte droom zijn. Nieuwe albums van Forsaken, Procession en Sorcerer verschijnen allemaal rond dezelfde tijd. Dat is op zich best bijzonder want zoveel bands zijn er niet binnen dit genre.

Sorcerer liet vorige maand al een voorproefje horen middels de single ‘Sirens’, het openingsnummer van ‘The Crowning Of The Fire King’. Het tweede album sinds de terugkeer van de Zweden in 2010.
En wat voor album. Verdomme, dit klinkt echt majestueus. Zwaar en op de juiste momenten melodieus, alles verpakt in uitgekiende composities waarbij je de neiging je vuist in de lucht te gooien of te gaan headbangen nauwelijks kunt onderdrukken. Ik kan eigenlijk geen enkel negatief aspect aan dit album ontdekken. De zang van Anders Engberg is fenomenaal. De gitaarpartijen van Kristian Niemann en Peter Hallgren zijn stijlvol, indrukwekkend en om de vingers bij af te likken. De dragende baspartijen van Johnny Hagel maken het geheel af. De mix van Ronnie Björnström is uitmuntend waardoor je gewoon te maken hebt met een dijk van een album. Aan de rol van Björnström hangt nog een verhaal, want het vorige album ‘In The Shadow Of The Inverted Cross’ en de daaropvolgende EP ‘Black’ werden nog verzorgd door drummer Robert Iversen. Hij verliet de band echter tijdens de opnames vanwege een verschil in muzikaal inzicht. Vandaar dat de hulp van Björnström werd ingeroepen en ik kan alleen maar concluderen dat dit een goede zet was. Voor de opnames van de drumpartijen werd de hulp van Lars Sköld (Avatarium, Tiamat) ingeroepen, die ook fantastisch werk heeft afgeleverd.

Als je het mij vraagt, heeft Sorcerer één van de beste metalalbums van dit jaar opgenomen en ik vind ook dat iedere heavy metalfan (dus niet alleen doom metalfans) verplicht naar ‘The Crowning Of The Fire King’ moeten luisteren!