Sisters Of Suffocation - Sisters Of Suffocation

Label : Suburban | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Na de EP ’Brutal Queen’ van vorig jaar hierbij de debuut langspeler van de vier Eindhovense dames van Suffoca… Eeh, van Sisters Of Suffocation. De ‘Brutal Queen’ EP beviel me vorig jaar prima en ik was dan ook zeer benieuwd naar wat het viertal er op hun debuut van zou brouwen; vooral of de koers van de dames meer richting het brute werk zou gaan, of juist meer de melodieuzere kant op. Blijkbaar dacht de band ”Screw that, we doen het allebei”, want op ‘Anthology Of Curiosities’ krijgen we een goede mix van brutal death, grind en thrash met een stevige dot melodie en een lekker pakkende oldschool vibe voor onze kiezen, met hier en daar ook wat zwaardere, meer in midtempo (of trager) uitgevoerde songs.

Prima riffwerk, aangevuld met catchy stukken, dikke plakken groove, gevarieerde drums en gewoonweg prima lopende songs. Complimenten voor de zeer gevarieerde vocalen: op ‘Anthology Of Curiosities’ wordt je zowel met botte growls, agressieve screams als spoken word / cleane zang om de oren geslagen, wat de plaat een extra dimensie en extra laag variatie geeft. En of het nou het naargeestige ‘I Swear’, het groovende, pakkende ‘Limb From Limb’, het overweldigende ‘I Am Danger’ is: Sisters Of Suffocation biedt vooral uitstekende, hoogwaardige en gevarieerde death metal. Very nice! Om een indruk te geven van de variëteit, een paar lukrake indrukken tijdens het luisteren waren: Illdisposed, Hypocrisy en de eerste Machine Head. Wil ik daarmee zeggen dat S.O.S. op één van die bands lijkt? Nee. Sisters Of Suffocation lijkt vooral op zichzelf. En dat is een behoorlijk indrukwekkende prestatie.

Tot slot: de plaat is een eerbetoon aan Bidi van Drongelen, die afgelopen zomer onverwacht en veel te vroeg overleed. RIP!