Sifting - Not From Here

Sifting - Not From Here

Label : Eclipse Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : In 2010 richtte zanger/gitarist Eduardo 'Edu' Gil de band Sifting op en die mocht, een jaar na de oprichting, al mee op tour met Bullet For My Valentine. Na een periode van toeren en liedjes schrijven bracht de band in 2013 het debuut album ‘All The Hated’ uit, waarna oprichter Edu en Drummer Abelardo Bolano verhuisden naar de Verenigde Staten met de hoop om door te breken. Eenmaal aangekomen in Los Angeles sloten Richard Garcia (gitaar) en Wins Jarquin (basgitaar) zich aan bij de band en ging men aan de slag met optreden en het schrijven, en nu dus uitbrengen, van het nieuwe album, ‘Not From Here’.

De band heeft de knip flink open gedaan want zo hebben ze Ryan Williams (Velvet Revolver, Pearl Jam, Rage Against The Machine) en Ted Jensen (Green Day, Evanescence, The Eagles) weten te strikken om het nieuwe album te mixen en masteren. Dat maken de verwachtingen dan ook torenhoog en de vraag is dan of ze dat ook kunnen waarmaken. Het antwoord is helaas ‘nee’. Hoewel de band muzikaal eigenlijk nog best wel goed overeind blijft staan, ook zeker dankzij de prima mix/master, is het vooral de zang van Edu die roet in het eten gooit, hij is duidelijk geen échte zanger, heeft een hoorbaar accent en zijn stemgeluid verveelt snel. Een tweede puntje van kritiek is Drummer Bolano, die best wel aardig kan drummen, hij laat echter geen kans onbenut om dat te laten zien, het album staat dus vol onrustige drumpartijen en fills. Less is more!

Verder is het muzikaal wel aardig en bij vlagen best wel goed, vooral het gitaarwerk is prima en zorgen voor interessante riffs en melodieën. Toch merk je dat deze heren nog vrij onervaren liedjesschrijvers zijn, er zitten namelijk echt nog een paar zeer matige nummers tussen. Jammer, want muzikaal is het wel iets unieks, de band combineert namelijk progressieve metal met een tintje moderne rock. Persoonlijk vind ik het niet zo interessant, maar ik denk dat veel andere mensen deze combinatie wel leuk zouden vinden. Als deze heren zich nog ontwikkelen in songwriting, een goede zanger zouden vinden en de drummer zich nog wat kan inhouden, geloof ik wel dat deze heren nog van zich zullen laten horen.