Nocturnal Rites - Phoenix

Nocturnal Rites - Phoenix

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Gelukkig, daar zijn ze weer. Nocturnal Rites laat na jarenlange stilte weer eens van zich horen, en dat werd tijd. Het vorige album is inmiddels tien jaar oud. De band maakt al 150 jaar dezelfde muziek en doet dat al 150 jaar met dezelfde bezieling. Een kwaliteitswaardborg is daarbij altijd aanwezig. De power metal van deze Zweden is van een constant hoog niveau. De songs worden over het algemeen op een hoog tempo gespeeld, zijn episch en voorzien van mooie, lang uitgesponnen melodieën. De band bestaat uit zeer geoefende muzikanten die weten hoe metal gespeeld moet worden. Ik heb dat ook een aantal malen live mogen ervaren. Sterkste troef van de band is echter zanger Jonny Lindkvist. Zijn, beetje rauwe, krachtige vocalen geven de muziek net dat beetje extra waardoor de band boven de middelmaat uitstijgt. De, soms complexe, sterke melodieën worden door hem moeiteloos in de juiste richting gedirigeerd. Dat is gelukkig op dit album niet anders. Nummer negen is net als de meeste voorgangers (ze begonnen als death metal band) volledig gevuld met stevige, zeer melodieuze power metal vol afwisseling en spanning.

Zoals verwacht is er weinig veranderd ten opzichte van de vorige platen. Toch zijn er wel zaken die me opvallen ten opzichte van ouder werk. Naar mijn idee zijn de teksten wat duisterder en serieuzer geworden. Meer opvallend is de epiek van dit album. Er wordt meer met koren gewerkt (‘The Ghost Inside Me’) en de melodieën zijn nóg epischer. Dit heeft geresulteerd in een voller, zwaarder, wat massiever geluid. Dat geldt overigens ook voor de gehele productie. Dat bevalt me wel eerlijk gezegd. Wel is het geluid nog altijd onmiskenbaar Nocturnal Rites. Daar schuilt ook het gevaar in. Dit album heeft weliswaar wat kleine verassingen, maar het valt niet te ontkennen dat men al jarenlang albums maakt die bijna inwisselbaar zijn voor elkaar. Enige stagnatie in het creatieve proces is dan ook niet te ontkennen. Moet ik deze band daar op afrekenen? Eigenlijk wel, maar omdat de songs zo catchy, onderhoudend en sterk zijn doe ik dat niet. Ik kan zonder enige problemen dit product, en alle vorige, keer op keer beluisteren. En wat zijn dan de aanbevelingen van dit album? Wel, hoewel het hele album sterk is zijn er enkele songs die positief opvallen: ‘A Heart As Black As Coal’, ‘The Poisonous Seed’, ‘The Ghost Inside Me’ en ‘Welcome To The End’.

Het is eigenlijk een grof schandaal dat deze band niet de zelfde bekendheid geniet zoals acts als Hammerfall of Sonata Arctica. De muziek van deze Zweden is namelijk een stuk interessanter dan van legio andere, bekendere, power metal bands. De metal is alleen niet zo gepolijst als dat van veel bekendere acts. Nocturnal Rites kiest voor de rauwere aanpak. Laten we hopen dat dit deze keer beter in de smaak valt bij de doelgroep.