Ne Obliviscaris - Urn

Ne Obliviscaris - Urn

Label : Season Of Mist | Archiveer onder different metal

Vera : Niet alleen de complexe muziek van Ne Obliviscaris straalt intelligentie en inventiviteit uit, ook hun idee om een crowd-funding campaign op te zetten om de wereldtournee voor vorig album ’Citadel’ te financieren bleek een briljant initiatief te zijn. Het gevolg was dat zij als Australische band toch wereldwijd hun eclectische muziek konden spelen en alzo meer fans winnen, waarvan er weer een flink aantal zouden bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de band. Op die manier zijn ze de problemen in de muziekbusiness te slim af. Erg clever!

Maar dit kon natuurlijk nooit zo’n groot succes worden, ware het niet dat ’The Portal And I’ en ‘Citadel’ echt wel magistrale albums zijn. Albums die men progressieve extreme metal kan noemen en voor elke muziekliefhebbers een sappige kluif vormen om stap voor stap te doorgronden. Dat is niet anders met hun derde worp ‘Urn’. Hun stijl wordt stilaan gekend, maar op elk album wordt dit nog verder uitgediept. Dat gebeurt wederom in voornamelijk lange composities met veel schaduw en licht, sommigen ervan verdeeld in twee delen. Nog steeds wordt je omver geblazen door de propvolle intensiteit van bepaalde stukken, om even later zachtjes neer te ploffen in het comfort van hemelse melancholieke introspectie. De uiterst ruwe vocalen van Xenoyr contra de zoete cleane performance van violist Tim Charles blijft een sterke troef. De wulpse wendingen vol frivole virtuositeit laten je sterretjes zien. Gracieuze vioolsolo’s en klaterende neoklassieke gitaarsolo’s van de uit Frankrijk geïmmigreerde Benjamin Baret strelen de buis van Eustachius, maar ook een ongelofelijke strakheid van de ritmesectie mag niet onvermeld blijven. Welke woorden je ook gebruikt, het zal altijd tekortschieten in het schetsen van een volledig beeld van deze uitzonderlijke muziek. We zeggen dan ook voor de derde keer: duik erin met veel goesting en kom uit het wassende water te voorschijn met een persoonlijke visie. Net zoals de band zo treffend het voorbeeld geeft en op velerlei vlak origineel is. Tot slot toch enige bands waarvan de fans dit zeker moeten horen: Opeth, Enslaved, Ihsahn, Leprous, Disillusion, Oceans Of Slumber, Persefone.en Rise Of Avernus. Releasedatum: 27 oktober 2017.