Nailblack - Envied

Nailblack - Envied

Label : Redefining Darkness Records | Archiveer onder black metal

Dennis : Normaal gesproken vertrouw ik mensen die met hun hoodies op over straat lopen en hun hoofd en gezicht proberen te verbergen niet. Of ze zijn uit op problemen, of ze schamen zich voor hun uiterlijk. De twee heren die de band Nailblack vormen, Rob Void en Malum, zijn er ook twee die waarschijnlijk niets veel goeds in de zin hebben met hun vunzige black metal. Oorspronkelijk werd de band opgericht in 1997 en na de demo ‘American Evil’ uitgebracht te hebben in 2001, werd de band in 2002 opgedoekt. Twee jaar geleden kwamen de heren weer bij elkaar en werd er begonnen aan het schrijven van nieuw materiaal dat zo goed klonk, dat ze maar weer begonnen met opnemen in hun thuisstudio. ‘Envied’ is de titel van hun debuut album dat op 29 september uit zal komen via Redefining Darkness Records.

Bij Nailblack draait het allemaal om vunzige black metal, waarbij de band zich heeft laten beïnvloeden door bands als Mayhem, Impaled Nazarene en waarschijnlijk ook Tulus. Black metal met een rock n roll vibe, over het algemeen midtempo gespeeld met de nodige tempowisselingen en de muziek leent zich absoluut perfect voor een potje te headbangen, om mee te brullen met vuisten in de lucht en om bier op te zuipen. De nummers zijn vrij toegankelijk, melodieus en worden mooi afgerond door een solo hier en daar. Het geluid daarentegen is lekker rauw en ruig en met Bill Korecky als producer (ook wel bekend van zijn werk met Incantation, Acheron, Integrity en Trouble) hebben beide heren niks verkeerds gedaan. De CD komt als een 6-panel digipack en heeft een ontzettend gaaf cover artwork verzorgd door Misanthropic-Art waarvoor je de CD alleen al zou kopen. ‘Envied’ is een zeer aangename black metal schijf die me compleet deed vergeten dat deze kerels zich achter hun hoodies verstopten. Nergens voor nodig.