Lunatic Soul - Fractured

Lunatic Soul - Fractured

Label : KScope | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Lunatic Soul, het zijproject van Riverside’s bassist en zanger Mariusz Duda, brengt met ‘Fractured’ een vijfde studioalbum uit. Van oudsher is een zijproject een springplank om andere muzikale richtingen uit te gaan en zelden is dat beter dan de hoofdband, uitzonderingen daargelaten. Bovendien brengen we respect op voor Duda, omdat hij in dit soloproject het plotse overlijden van gitarist Piotr en andere rampzalige gebeurtenissen uit zijn leven de laatste jaren verwerkt.

Het is een erg integer album waarbij het pakkend is om te luisteren naar ’s mans stem. Alleen gebeurt dit wel op een bedje van electro en ambient geluiden, soundscapes en ritmes. Hierbij zegt hij beïnvloed te zijn door Massive Attack, Depeche Mode, Peter Gabriel en David Sylvain. Het is een vrij bevreemdende plaat. Opener ‘Blood On The Tightrope’ biedt ons geluiden als een druppel op een hete plaat, computerstem, loops, een uiterst droog drumgeluid en piano. Ook al grijpen de teksten van een song als ‘Anymore’ recht naar het hart, de muziek creëert een zekere afstand. Het is arty-farty en gesofistikeerd. In ‘Crumbling Teeth And The Owl Eyes’ en ‘A Thousand Shards From Heaven’ wordt orkestratie aangewend, gearrangeerd door Michal Mierzejewski, terwijl in sommige songs ook saxofoon te horen is (Marcin Odyniec). Het kabbelt allemaal wat voort, alleen als hij zingt voel je de magie van de artiest. In die optiek is er een verband met de soloplaten van Steven Wilson. Een beetje overdreven gewaardeerd, terwijl het in wezen simpele popsongs zijn of toch een stijl die ons veel minder ligt dan deze van respectievelijk Riverside of Porcupine Tree vroeger. Alle talent ten spijt loop ik er niet hoog mee op. Maar dat kan een kwestie van smaak zijn.