TDW - The Antithetic Affiliation

TDW - The Antithetic Affiliation

Label : Layered Reality Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : TDW, het muzikale vehikel van Tom de Wit, staat gekend voor zijn uitgebreide producties. Denken we even aan ’Scrapbook’ en het in 2014 uitgekomen ’Music To Stand Around And Feel Awkward To’, dan herinneren we ons telkens een uitgebreide progressieve rock/metal collectie waar je een serieuze kluif aan hebt. En ook Tom’s nieuwste arbeidsvrucht is diepgaand en volumineus.

‘The Antithetic Affiliation’ is een dubbelalbum waarop alle emoties die Tom de laatste jaren ervoer in muziek zijn omgezet. Eerst was er de mammoetcompositie ‘Lest We Forget’, maar spoedig breidde de inspiratie zich uit en ontstonden meerdere tracks. Het eerste album kreeg de naam ‘The Idealist’ en bevat de kalmere, symfonische songs. De tweede schijf, ‘The Cynic’ genaamd verkent de donkere metalen zijde van TDW al staan ook daar nog kalme luisterliedjes op en wordt het alleen in de afsluiter heavy. Dit album vergt meerdere luisterbeurten en je beleeft dit best terwijl je de teksten volgt. Zoals steeds heeft Tom een hele rits gastmuzikanten uitgenodigd om dit album te realiseren, maar voor het eerst werkte de liveband waar Tom nu mee optreedt, The Dreamwalkers Inc actief mee aan de totstandkoming. We overlopen. Vooreerst is er ‘The More We Remember’, een uitgebreide turf van 22 minuten. De symfonische rock wordt opgesmukt met viool en piano, terwijl melodieuze gitaarsolo’s het hele album meer elan geven. De bedachtzame zang van Tom krijgt dikwijls repliek van een koor of van een vrouwelijke vocalist die ook enige lijntjes zingt. Soms geeft de theatrale opvoering ons een musicalgevoel. Dit gaat tevens op voor de drie andere songs op de eerste schijf. De tweede disc vangt aan met ‘Monolith – The Descent’ waarin thema’s van ‘Monolith – The Ascent’ – laatste song op disc één – terugkomen. Een speels orgeltje en dromerige zang bepalen mee het timbre. Toch zijn er ook heftige stukken muziek met vunzige riffs her en der. De afsluiter ‘Lest We Forget’ (23 minuten) bevat ook ruwe, kwade zang en grunts. Hier komen veel gastmuzikanten langs voor een gitaarsolo en ook horen we blazers. De wanhoop wordt hier ten top gedreven, maar in vijf delen gaat men doorheen alle stadia van verdriet met woede en berusting als intense delen.

Tot slot is er de DVD met opnamen van het eerste concert van Tom met de band Dreamwalkers Inc. Dat gebeurde op ProgPower 2016, meer bepaald tijdens de pre-party in het kasteel. We krijgen een akoestische uitvoering van oudere songs. Tom verwittigt ons dat het geluid niet goed is, de opname is volgens hem mislukt. Ach, het is toch leuk als herinnering al is het licht weinig stemmig en kunnen we niet spreken van een topopname.