Portrait - Burn The World

Portrait - Burn The World

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Zweedse Portrait was vanaf hun demodagen al een bijzondere en interessante band. Men was overduidelijk beïnvloed door Mercyful Fate en King Diamond, maar bracht dat met enorm veel kracht en enthousiasme, en kwam bovendien erg sterke songwriting, dat je er gewoon niet om heen kon. Het titelloze debuut uit 2008 was een sterke release en leverde de band een contract met Metal Blade op. Echter met de tweede langspeler, ’Crimen Laesae Majestatis Divinae’ waarop de uitstekende vocalist Per Lengstedt zijn intrede maakte gingen vele deuren pas echt open voor de band, en plaatste men zich meteen aan de top van de NWOSDHM (New Wave Of Swedish Dark Heavy Metal).

De band trok de stijgende lijn van ‘Crimen…’ door op het derde album, ’Crossroads’, en bewees – in tegenstelling tot sommige collegae – niet geïnteresseerd te zijn in geëxperimenteer en progressieve paden, maar had haar sound en stijl alleen maar verder geperfectioneerd. Het heeft maar liefst drie jaar op zich laten wachten, maar eind vorige maand was de vierde langspeler, ‘Burn The World’ eindelijk een feit. En gelukkig is het gewoon een echte Portrait album geworden. Verwacht dus wederom geen verrassingen of onverwachte wendingen, maar pure, duistere heavy metal in de welbekende Mercyful Fate/King Diamond-, maar vooral in de ondertussen ook de welbekende Portrait-traditie! En mijn god, over perfectie gesproken; het geheel is naar een nog hoger niveau getild en de heren komen hier nog een stap dichter bij perfectie. De heren instrumentalisten klinken strakker en sterker dan ooit en laten simpelweg geen ruimte voor discussie. Zanger Per verdient een nog grotere onderscheiding voor zijn magnifieke en adembenemende prestatie op dit album. Nou was de beste man altijd al een geweldige zanger, maar wat hij op dit album doet is van een nog hoger kaliber. Of het nu om gevoelige zangpartijen, furieuze stukken of die typisch hoge uithalen gaat, de man kan het allemaal met gemak aan en laat geen enkel steekje vallen. Hij doet dan ook regelmatig de wenkbrauwen omhoog gaan en vooral in de hoge stukken doet hij de bek open vallen en zorgt regelmatig voor een dikke portie kippenvel. Zonder twijfel één van de beste vocalisten van deze tijd.

Wat opvalt aan het totaalplaatje is dat ‘Burn The World’ de meest agressieve, meest duistere, hardste en vurigste plaat van de band tot nu toe is geworden. Niet dat men constant op hoge snelheid speelt, want traditiegetrouw komt de plaat aan afwisseling zeker niet tekort. Vooral ‘Martyr’ en afsluiter ‘Pure Of Heart’ zitten vol met tempowisselingen en langzame passages. Op het gros van het materiaal houdt men de snelheid en de agressie er echter behoorlijk in. Wat dat betreft doet men het albumtitel zeker eer aan. Het knappe is dat de band ondanks de nog altijd overduidelijke Mercyful Fate en King Diamond-associaties een eigen geluid heeft ontwikkeld, die erg herkenbaar is. Dankzij de fantastische productie knalt het geheel behoorlijk, en alles bij elkaar heeft Portrait haar sterkste album tot nu toe, en één van de bestel albums van 2017 afgeleverd. Fans van de eerdere albums en fans van pure, duistere heavy metal en bands zoals Attic, RAM, Steelwing, In Solitude en Trial kunnen deze plaat zonder enige twijfel in huis halen.