Jack Starr’s Burning Starr - Stand Your Ground

Label : High Roller Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Voormalig Virgin Steele gitarist en heavy metal held Jack Starr bracht in 2009 na twintig jaar weer een album uit onder de naam Burning Starr; ’Defiance’. Een ijzersterke traditionele heavy metal plaat met het typerende sound en stijl van Jack, die werd bijgestaan door zijn trouwe kompaan en bassist Ned Meloni, ex-Manowar drummer Kenny Earl “Rhino” en de fantastische vocalist Todd Michael Hall. Burning Starr was terug. Gelukkig bleef het niet daarbij en kwam de band twee jaar later met de nog sterkere ’Land Of The Dead’.

De derde Burning Starr album sinds de wederopstanding, ‘Stand Your Ground’, heeft maar liefst zes jaar op zich laten wachten, maar verdomme het was de moeite van het wachten absoluut waard. Verwachte geen verrassingen of iets schokkends, want Jack Starr is een muzikant die trouw blijft aan zijn sound en stijl, en wanneer hij iets afwijkends uitbrengt krijgt het beestje een andere naam. Burning Starr is dus Burning Starr gebleven, en dit nieuwe juweeltje is precies hetgeen je van de gitaarkoning kan verwachten; en dat is ouderwetse, traditionele, epische heavy metal vol krachtige drums van werelddrummer Rhino, donderende baspartijen, magnifieke vocalen van Hall (absoluut één van de beste vocalisten van deze tijd), en uiteraard het gitaarvuurwerk van de beste man zelf.

Zoals we het van Jack en co. gewend zijn, zijn alle songs kwalitatief hoogwaardige stukken en laten weinig ruimte voor discussies. Uiteraard komt het geheel aan afwisseling niks tekort en krijgen we niet alleen de nodige snelle krakers, maar ook stevige mid-tempo headbangers, epische passages, ballades en uiteraard een lading melodie. Toch zijn het vooral de stevigere en snellere nummers zoals de opener, ‘Secrets We Hide’, ‘The Enemy’, ‘Hero’ (mijn god, die hoofdriff alleen al klassieke Jack Starr), ‘The Sky Is Falling’ en ‘Stronger Than Steel’ die het meest overtuigen en het meest blijven hangen. Het magistrale titelnummer is één van de meest afwisselende songs op het album en heeft alles wat Burning Starr kenmerkt, maar stampt over het algemeen lekker door en weet je ondanks zijn lange speelduur van meer dan tien minuten van begin tot eind in zijn greep te houden.

Het gros van de stevigere songs staan aan het begin, waardoor de plaat een op-volle-toeren-vooruit-indruk maakt. Halverwege komen echter de meer melodieuze songs aan bod. En ook die nummers zijn niet zwak, maar hebben toch meer tijd en moeite nodig om je er doorheen te slepen. Ook daar nummers zoals de ballade ‘Worlds Apart’, het slepende ‘Escape The Night’ en het eveneens epische, lange ‘We Are One’ achter elkaar komen, zakt de stemming er een beetje in. Wat echter niet betekent dat deze songs kwalitatief minder waardig zijn; het is alleen dat de adrenalinerush die je aan het begin van de plaat krijgt langzaam afzakt en je aandacht langzaam verslapt. Wat dat betreft is de plaat met een speelduur van vijfkwartier een beetje aan de lange kant, en alleen om die reden krijgt de plaat een iets lagere score dan diens voorganger. Een nummertje of twee minder was de vaart van het album alleen maar ten goede gekomen. Ach, eigenlijk moet ik ook gewoon niet zeuren, want – zoals gezegd – is ‘Stand Your Ground’ een typische Burning Starr-plaat (wat gelijk staat aan kwaliteit) en een heavy metal juweeltje die je als fan van traditionele heavy metal gerust in huis kan halen.