FB 1964 - Störtebeker

FB 1964 - Störtebeker

Label : FC Metal Recordings | Archiveer onder various

Nima : Conceptalbums waar veel muzikanten aan deelnemen is niks ongewoons in de rock- en metalwereld, en Arjen Anthony Lucassen en Tobia Sammet hebben met respectievelijk Ayreon en Avantasia zich de koplopers van dit principe gemaakt. In FB 1964, het geesteskindje van Duitse gitarist Frank Badenhop hebben we een dergelijk project. Naast Badenhop zijn bassist Mirko Gätje (Headbangers Nightmare) en drummer Michael Wolpers (Running Wild, Victory, ex-Herman Frank) de constante factoren op het debuut, ‘Störtebeker’; een album gebaseerd op de beruchte Duitse piraat Klaus Störtebeker.

Uiteraard komen we hier een waslijst aan gastmuzikanten tegen, en ik moet zeggen dat Badenhop zeker niet de minste heeft weten te strikken. Wat dacht u bijvoorbeeld van gitaristen zoals o.a. Axel Rudi Pell, Victor Smolski (Almanac, ex-Rage), Jeff Loomis (o.a. Arch Enemy, ex-Nevermore), David T. Chastain, Gary Holt (Slayer, Exodus), John Norum (Europe) of Nita Strauss (Alice Cooper)? En uiteraard is er een grote rol voor de vocalisten, en ook op dat gebied komen een aantal grootheden tegen, zoals o.a. Udo Dirkschneirder (U.D.O., ex-Accept), David DeFeis (Virgin Steele), Bobby “Blitz” Ellsworth (Overkill), Chris Boltendahl (Grave Digger), Henning Basse (o.a. MaYaN, ex-Metalium), John Gallagher (Raven) en Gerre (Tankard). Dit zijn echter een paar van de bekendere namen die meedoen op de plaat, en de complete lijst is veel langer.

Zoals u ziet bestaat de line-up uit bijzonder afwisselende muzikanten, en dat is terug te horen in de muziek. Traditionele heavy metal is de muzikale basis op ‘Störtebeker’, maar daarnaast krijgen we ook thrash, prog, hardrock, folk en zelfs punk/crossover. Laten we maar even kijken:

‘Introduction’: een prog-getinte en iets te langdradige intro, waarbij de verveling redelijk snel toeslaat.
‘Restless And Wild’: een mid-tempo Iced Earth-achtige heavy/thrash song, en Bobby Blitz mag de spits afbijten. Al met al een vrij ongecompliceerd nummer die lekker in het gehoor ligt, maar mijn inziens te langzaam is om als opener te fungeren. Wat mij hier opvalt is hoe goed Bobby’s stem bij deze song past, en dat hij ook als heavy metal vocalist zijn mannetje zou staan. ‘Victual Brothers’: een typische power metal stamper die er lekker ingaat. Met vier vocalisten heeft de song een lekker afwisselende karakter en is een goed nummer, waarop ook vier gitaristen, waaronder Axel Rudi Pell en zelfs Jennifer Batten (Michael Jackson, Jeff Beck), schitteren.