Bröschelmaschine - Indian Camel

Bröschelmaschine - Indian Camel

Label : M.I.G. Music | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : De band heet Bröselmaschine. Hoe Duits wil je het hebben!? En dan het hoesje van deze digipack. Mijn hemel. Hoe lelijk wil je het hebben. Laat ik het voorzichtig zeggen: ik had geen hoge verwachtingen toen ik de CD ‘Indian Camel’ in mijn CD-lade schoof. Maar zo zie je maar hoe je je kunt vergissen. Bröselmaschine maakt namelijk ouderwetse krautrock van een (in sommige gevallen) meer dan behoorlijk niveau.

Het album opent niet echt sterk. De eerste tracks spreken zeker niet tot de verbeelding. Zangeres Liz Blue zingt vrij onopvallend maar in ieder geval zonder storend accent, de instrumentatie is degelijk maar weinig sprankelend en dat geldt evenzeer voor het songmateriaal. Ik word pas echt enthousiast wanneer het titelnummer in twaalf minuten voorbij trekt. Wat een prachtige compositie! Met een fraaie bijdrage van gast gitarist Lulo Reinhardt (een Duitse jazz gitarist) hoor je een cross-over tussen klassieke muziek (je hoort Ravel’s ‘Bolero’) en symfonische (rock)muziek. Het sleept, het is mysterieus. Erg fijn gedaan. Ook het navolgende ‘Stacy’ mag er zijn: een popsong met radiopotentie. Vervolgens hoor je met ‘Children Of The Revolution’ een cover van de Marc Bolan’s T-Rex. Het album eindigt ook fraai middels het ingetogen gitaarliedje ‘Daydreaming’. De gitaristen Dommers en Bursch laten horen een goed gevoel voor melodie en timing te hebben. Ik vind het geluid van de gitaren oo echt prachtig, zowel de akoestische als de elektrische stukken. En als ik het album voor de tweede en derde keer beluister, kan ik ook meer waardering opbrengen voor het instrumentale ‘Peace Of Heaven’ en het meest rockende nummer van het album ‘Don;t Cross My Way’. En kan de conclusie dus ook niet anders zijn dan dat dit een fijne plaat is geworden van een sympathieke band.