Tchornobog - Tchornobog

Tchornobog - Tchornobog

Label : I, Voidhanger Records | Archiveer onder different metal

Cedric : Tchornobog is het werk van één Amerikaanse man, namelijk Markov Soroka (Aureole, Slow). Nu, alleen, hij heeft hulp gekregen van een paar klinkende namen maar daarover straks meer. Soroka is echter wel de bezieler van Tchornobog en de drijvende kracht achter de muziek. Hij zou zeven jaar aan dit eerste album gewerkt hebben, maar dat zijn zeker geen verloren jaren geweest. Verdomme wat is dit goed! Ik heb als stijlaanduiding gekozen voor different metal omdat ‘Tchornobog’ op intense wijze verschillende genres samensmelt tot een allesverschroeiend geheel.

In vier lange tracks, met al even lange titels, brengt Soroka de donkerste gevoelens en taferelen die je je maar kan inbeelden naar boven. Hij maakt gebruik van verschillende stijlen en mixt black metal, death metal en funeral doom samen tot een zwartgeblakerd underground pareltje. Dit is absoluut geen hapklare brok muziek, maar een verzameling van gitzwarte lagen emotie. Denk qua sfeer eerder aan bands als Portal, Dragged Into Sunlight en Gnaw Their Tongues. Vanaf de eerste noten van het eerste nummer, ‘I: The Vomiting Tchornobog (Slithering Gods Of Cognitive Dissonance)’, was het me dan ook duidelijk dat dit geen alledaags plaatje ging worden. Dit is metal waar het haar op mijn armen van gaat rechtstaan, pure intensiteit en duisterheid.

Ik had het reeds kort aangehaald, maar Soroka wordt op ‘Tchornobog’ bijgestaan door niemand minder dan Magnús Skúlason (Svartidauði) op drums en Greg Chandler (Esoteric) die dan weer instaat voor de diepe grunts op de plaat. Wie de bands van deze mannen kent weet alvast welke kwaliteit te verwachten. Muzikaal houdt Tchornobog het geheel ook extra interessant door de gelaagde sound aan te vullen met melodieuze gitaarlijnen, maar ook cello en saxofoon worden onder andere sporadisch aangewend om een extra toets aan de muziek mee te geven. Verwacht ook zeker geen afgelikte productie. De plaat klinkt vuil, rauw en allesvernietigend. ‘Tchornobog’ kan fans van ongepolijste en extreme metal zonder twijfel bekoren. Geen idee of de man ooit live zal optreden, maar stiekem hoop ik van wel. Liefst van al in de Green Room op Roadburn, want daar past deze band als geen ander. Geweldig album, maar niet voor watjes!