Power Quest - Sixth Dimension

Power Quest - Sixth Dimension

Label : Inner Wound Recordings | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Power Quest is terug! De band die nogal eens beschouwd werd als de Britse Freedom Call ging in 2013 uit elkaar, maar keyboardbaas Steve Williams heeft de zaak weer leven ingeblazen en dit heel tactisch op 1 april 2016 verkondigd. Power Quest staat bekend om de vrolijke power metal met hoge vocalen, hoge snelheid en uiteraard een hoge dosis kazigheid. Ook deze reünie staat weer garant voor de nodige line-up wisselingen, iets wat de band al jaren geplaagd heeft. De gitaartweelingbroers Gavin en Dan Owen gaven er zelfs op de dag van een optreden de brui aan en ook zangers lijken het niet lang vol te houden in dienst van Williams. Power Quest is inmiddels toe aan zanger nummer zes en deze keer is het Ashley Edison (ook bekend van Dendera) geworden. Het eerste album sinds de reünie is het zesde album van de band, het heeft de toepasselijke titel ‘Sixth Dimension’ meegekregen en het staat weer garant voor alles waar we Power Quest nog van kennen. Een jaar na de release van het nieuwste album van Freedom Call kunnen fans van blije power de vingers dus weer aflikken.

De muziek van Power Quest is zoals altijd geschreven vanuit de keyboard lijnen, hetgeen niet verwonderlijk is met de toetsenist als belangrijkste muziekschrijver in de band. Waar voorganger ‘Blood Alliance’ zich van een wat rockeriger geluid bediende, is met ‘Sixth Dimension’ de klassieke power metal stijl weer helemaal terug. Steve heeft een enorm talent voor het uit zijn mouw schudden van heerlijk opbeurende deuntjes, waar we met onder andere ‘Lords Of Tomorrow’, Kings And Glory’ en zeker het stevige ‘Revolution Fighters’ weer een paar fraaie exemplaren van gepresenteerd krijgen. Zanger Ashley blijkt een veelzijdige stem te hebben, bijna is hij niet meer te herkennen als de zanger van het duisterder klinkende Dendera. Hij komt ook een stuk hoger dan voorganger Chitral Somapala, die op ‘Blood Alliance’ te horen was, en dit duwt het geluid nog dichter naar dat van het Duitse Freedom Call toe. Het afsluitende epos en titelnummer mag zeker in het bijzonder genoemd worden. Door de wat meer gitaar-georiënteerde aanpak en vele lagen muziek roept het nummer associaties met een groep als Symphony X op. Oud Nightwish zangeres Anette Olzon zingt hier ook een paar zinnetjes mee.

‘Sixth Dimension’ is weer een prima toevoeging aan het repertoire van Power Quest en is een uitstekend come-back album. Fijn dat deze groep weer terug is!

Meer informatie