Scanner - The Galactos Tapes

Scanner - The Galactos Tapes

Label : Massacre | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Samen met Iron Angel en Living Death is Scanner mijn inziens een Duitse speed metal legende, en vooral het debuut ‘Hypertrace’ is een klassieker in het genre, wat ook min of meer geldt voor de opvolger ‘Terminal Earth’ (1989). Maar ook ‘Mental Reservation’ (1995) en ‘Ball Of The Damned’ (1996), die mij door de progressievere aanpak minder aanspraken, waren goede albums. Alleen ‘Scantropolis’ (2002) vond ik erg tegenvallen, mede dankzij zangeres Lisa Croft die de band een totaal ander geluid had gegeven. Gewapend met een nieuwe line-up maakte gitarist/bandleider Axel “A.J.” Julius in 2015 een sterke comeback met ’The Judgement’ en was de wederopstanding van Scanner een feit.

Dit jaar viert de band haar dertigjarig bestaan (als Scanner) en trakteert ons op deze speciale release. De eerste schijf bevat een “best of”, bestaande uit vijftien tracks. Over de songkeuze valt natuurlijk altijd te discussiëren, maar ik moet zeggen dat het men aardig gelukt is om de een aantal van de sterkste songs er uit te pikken. Elk album is vertegenwoordigd met minstens twee songs. Alleen van ‘Scantropolis’ krijgen we slechts de ballade ‘Always Angel’. Misschien niet de beste keuze, maar zoals gezegd ben ik sowieso geen fan van dat album. Ik moet echter zeggen dat de band er goed aan heeft gedaan om de nummers niet op chronologische volgorde te plaatsen. Daarmee valt het namelijk op dat ondanks het feit dat de band haar geluid met elk album verder heeft ontwikkeld, men altijd Scanner is gebleven. Naast de reguliere albumtracks krijgen we ook de songs ‘Galactos’ (die oorspronkelijk op de Japanse versie van ‘Hypertrace’ stond, en later als bonus op de 2016-reissue van de plaat), en Queen-cover ‘Innuendo’. Dat laatste hadden ze wat mij betreft mogen vervangen door een eigen compositie, maar dat terzijde. Al met al is deze “best of” een goede compilatie die de band’s carrière aardig in kaart brengt.

De tweede disc bevat een tiental oude songs die opnieuw opgenomen zijn in de huidige bezetting. De nummers zijn alle in hun waarde gelaten, en het lijkt mij overbodig om te zeggen dat deze in ieder geval beter uitgevoerd zijn. De belangrijkste factor hier is echter de zang en ik moet zeggen dat het
Efthimios Ioannidis goed gelukt is om een eigen draai aan het materiaal te geven, en aardig weet te overtuigen. Desondanks moet ik zeggen dat ik de songs liever in de originele uitvoering hoor. Dat echter met uitzondering van ‘Scantropolis’ nummers ‘Sister Mary’ en ‘Till The Ferryman Dies’, die vooral dankzij Efthimios’ vocalen vele malen sterker en overtuigender klinken in de huidige vorm. Alles bij elkaar is ook deze tweede schijf de moeite waard en wordt de dertigste verjaardag op een leuke manier gevierd. Deze release is dan ook niet alleen interessant voor Scanner fans en speed metallers in het algemeen, maar ook voor old-school heavy/speed metal fans die niet (goed) bekend zijn met deze levende legende.

Meer informatie