Pagan Altar - The Room of Shadows

Pagan Altar - The Room of Shadows

Label : Temple of Mystery Records | Archiveer onder doom metal

Pim B. : In 2012/2013 bracht het Italiaanse Cruz Del Sur Music alle albums van Pagan Altar opnieuw uit. In mijn recensie over de re-issue van het laatste studioalbum ‘Mythical & Magical’ sprak ik de wens uit dat er maar eens een nieuw album uit moest komen. ‘Mythical & Magical’ kwam oorspronkelijk in 2006 uit. Toen in 2015 bekend werd dat zanger Terry Jones zijn strijd tegen de ziekte kanker verloren had, leek dit meteen het einde van Pagan Altar. Nieuwe muziek zou er niet meer komen, dacht ik.

Nu blijkt dat de band voor het heengaan van Terry Jones al bezig was met een nieuw album. Als ik op de verhalen af mag gaan, was alles opgenomen en had het album de titel ‘Never Quite Dead’ gekregen. In een recent interview met gitarist Alan Jones (de zoon van Terry) werd ook de titel ‘The Ripper’ genoemd. De reden waarom het album niet uitkwam had te maken met het feit dat vooral Alan niet tevreden was met het resultaat. Nadat zijn vader overleden was, kon hij ook niet meer naar de opnames luisteren. Vooral over de opnames van de ritmesectie was hij niet te spreken. In 2017 nam hij de beslissing om toch iets met de opnames te doen. De drum en bas tracks (oorspronkelijk opgenomen door respectievelijk Dean Alexander en William Gallagher) werden opnieuw ingespeeld. Hiervoor werd de hulp ingeroepen van oudgedienden Diccon Harper op bas en Andy Green op drums. De opnames werden begin 2017 gemixt, dus inclusief de oorspronkelijke vocalen van Terry Jones.

Het album komt uit via het Canadese label Temple Of Mystery Records, dat gerund wordt door Annick Giroux en François Patry van de band Cauchemar. Zij pakken de zaken zorgvuldig aan en het album komt op zowel CD, cassette als vinyl uit. Er is zelfs een diehard versie op goud vinyl met een poster, patch en wierrook. Zeven wierrook staafjes van de soort Kyphi waar de band in de jaren 80 bij live optredens ook gebruik van maakte. Het getal 7 is bewust gekozen omdat ‘The Room of Shadows’ zeven songs bevat.

Wat mij betreft zijn het ook zeven knallers. Ik ben gewoon zwaar onder de indruk wat Pagan Altar op dit allerlaatste album ooit laat horen. Alle klassieke elementen zijn aanwezig. Authentieke doom metal met een grote invloed van folk melodieën. Deze melodieën worden door Alan Jones op magistrale wijze ten gehore gebracht. Het gitaarspel is gewoon om van te smullen. Op de opnieuw opgenomen ritme tracks is niets aan te merken. Het klinkt gewoon als een goed geoliede machine. Als klap op de vuurpijl de markante vocalen van wijlen Terry Jones. Misschien niet de beste zanger, maar zijn stijl is wel wat Pagan Altar uiteindelijk zo uniek maakt. Ik kan dan ook zonder nadenken zeggen dat dit het beste is dat Pagan Altar ooit heeft uitgebracht. Voor de fans van de band een enorm mooie manier om afscheid te nemen van een bijzondere band. Want met de dood van Terry Jones houdt Pagan Altar ook op te bestaan.

Op het Canadese Wings Of Metal festival zal de band onder de naam The Time Lord een optreden verzorgen. Naast Alan Jones, Diccon Harper en Andy Green bestaat deze band uit tweede gitarist Andres Arango van Cauchemar en zanger Brendan Radigan van Magic Circle. We zullen zien wat daar verder uit voortvloeit. Pagan Altar is dood, lang leve Pagan Altar!