Kadaver - Rough Times

Kadaver - Rough Times

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder hardrock / aor

Vera : Het vorige album van Kadavar ‘Berlin’ haalde moeiteloos de albumlijsten in Duitsland en de VS, dus het gaat goed met deze twee Duitsers en Franse bassist die elkaar vonden in de wereldstad Berlijn. Vooraleer hun vierde studioalbum ‘Rough Times’ in te blikken, hebben zij een eigen studio gebouwd waarin ze naar hartelust kunnen experimenteren en werken aan nieuwe songs. Laat ons eens kijken wat Kadavar toevoegt aan de erfenis van hardrock uit de jaren zeventig.

Laten we duidelijk wezen: Kadavar speelt retro rock, verpakt in toegankelijke, compacte songs. Geen eindeloze solo’s en uitwaaierende instrumentale passages, maar songs met een kop en een staart. De band stamt in feite uit de doom scène en voegt er her en der nog een bluesy sausje aan toe. Opener en titeltrack ‘Rough Times’ en ‘Into The Wormehole’ bulken dan ook van zware, zompige riffs en fuzz vervorming. De heldere zang van gitarist Christoph ‘Lupus’ Lindemann doet meer dan eens wat aan Ozzy denken. Het repetitieve karakter van ‘Skeleton Blues’ verraadt zelfs enige sludge invloeden. Daarna wordt het wat luchtiger met het aanstekelijke ‘Die Baby Die’ (warme vintage sound en wah wah solo’s) en het kalme, beschouwende ‘Vampires’ met fraai solowerk. Psychedelisch opent ‘Tribulation Nation’, maar het wordt toch weer een catchy rocker. De invloeden van Black Sabbath worden wel heel duidelijk in ‘Words Of Evil’ dat stukken ‘Paranoid’ bevat. Let maar op het stomende ritme en de zang. Er heerst een ondergrondse duistere sfeer in ‘The Lost Child’ dat me met zijn orgel aan The Doors doet denken. Hier heerst een aangename weemoed in de contemplatieve zang. Veel spetterende solo’s in ‘You Found The Best In Me’ dat door zijn traag tempo een bluesy sfeer heeft. En het is vast de inbreng van bassist Simon ‘Dragon’ Bouteloup om ‘A L‘Ombre Du Temps’ te laten bestaan uit een duister in het Frans gesproken manifest, dromerig met uitwaaierende klanken. Waarna stappen zich van ons verwijderen. Een leuke toegankelijke plaat voor de liefhebbers van retro rock. Releasedatum: 29 september.