Motörhead - Under Cöver

Motörhead - Under Cöver

Label : UDR Music | Archiveer onder heavy / power metal

Ramon : Lieve help, wat mist de wereld Lemmy. Een kleine twee jaar na zijn overlijden verschijnt deze verzamelaar met covers die Motörhead eerder opnam voor diverse doeleinden. De meeste nummers zullen voor die-hard fans dan ook niet zo heel erg nieuw overkomen. En waar de ene plaat uiteraard wat geslaagder is dan de andere, zullen voor alle nummers ongetwijfeld goede redenen zijn geweest ze te kiezen. Zo vond ik ‘Sympathy For The Devil’, die al op het laatste album ‘Bad Magic’ verscheen, persoonlijk niet zo sterk. Maar de teksten zouden zo door Lemmy geschreven kunnen zijn. Leg ze maar eens naast ‘Death Or Glory’. Eveneens van The Rolling Stones wordt ‘Jumping Jack Flash’ gedaan, wederom een knipoog naar de duivel. Ted Nugent, een man die velen liever helemaal geen podium zouden geven, komt voorbij met een Motörhead versie van ‘Cat Scratch Fever’, ontegenzeggelijk zijn belangrijkste reden van bestaan, muzikaal.

De leden van Metallica waren zo’n groot fan van Lemmy, dat ze er alles aan hebben gedaan zijn vriendschap te winnen en toen zij een plaat met Motörhead covers uitbrachten, was dat de vetste cheque die hij ooit ontving. Op zijn beurt covert hij ‘Whiplash’, met een totaal andere solo, maar het drumwerk kun je wel aan Mikkey Dee overlaten. Lemmy’s versie van ‘Enter Sandman’ staat hier niet op, net als Lemmy die ‘The Trooper’ zingt. David Bowie’s ‘Heroes’ komt nog voorbij (voor het eerst officieel), net als Twisted Sister, Judas Priest en The Ramones. En het nummer ‘Hellraiser’, wat volgens mijn beste weten is geschreven door Lemmy, Ozzy en Zakk Wylde. Dus of je het een cover moet noemen laat ik maar aan de samensteller over. In elk geval, als je verzameling verder compleet is, dan kan deze er zeker ook nog wel even bij. Prima vermaak, want je weet dat als Lemmy een nummer aanraakt, het meteen een Motörhead nummer is. De bijgesloten video is overigens geregisseerd door MTV Headbanger’s Ball presentatrice Vanessa Warwick.

1. Breaking the Law (Judas Priest)
2. God Save the Queen (Sex Pistols)
3. Heroes (David Bowie)