Fireforce - Annihilate The Evil

Fireforce - Annihilate The Evil

Label : Limb Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Al sinds de release van hun ‘Moonlight Lady’ EP (2009) en hun debuut ’March On’ werkt het Belgische Fireforce zich hard naar de top. En het lukt ze aardig, moet ik zeggen. Met het debuut en de eveneens sterke opvolger, ‘Deatgbringer’, en vele optredens is het kwintet zeker geen onbekende in de (Europese) heavy metal underground. Hun nieuwe wapenfeit, ‘Annihilate The Evil’, zal de band’s naam en reputatie alleen maar bevestigen.

Deze derde langspeler bevat (gelukkig) geen verrassingen of onverwachte wendingen, maar Fireforce doet gewoon wat ze als beste doet, en dat is ouderwetse heavy/speed en power metal. Opnieuw heeft de band het beste van NWOBHM en Teutoonse heavy/speed metal genomen en het samengesmolten tot één brok pure, heroïsche, strijdlustige heavy metal die je constant uitnodigt om de vuist in lucht te gooien en de nekspieren van de nodige training te voorzien. Traditiegetrouw barst de plaat los met een snelle knaller en maakt duidelijk wat de drijfveer van deze band is: METAL. Opener ‘Boys From Down Under’ heeft dan ook alles wat je van Fireforce gewend bent en het metalfestijn is meteen een feit. Op de daaropvolgende 50 minuten wordt de stemming er in gehouden en komen de heren met de ene gave, pakkende riff, melodie en zanglijn na de ander. De invloeden van collegae zoals Maiden, Priest, Raven, Accept, Grave Digger, Running Wild, Paragon, Mystic Prophecy en talloze andere staalkrijgers zijn wederom overduidelijk, maar Fireforce heeft redelijk een eigen sound ontwikkeld.

Alhoewel ‘Annihilate The Evil’ een typische Fireforce plaat is, valt mij op dat de mannen voor een ietwat andere aanpak hebben gekozen. De plaat komt zeker niks tekort aan snelheid en agressie, maar is over het algemeen iets melodieuzer en vooral afwisselender dan voorheen. De songstructuren lijken daarom iets complexer. Daardoor heeft de plaat, ondanks het feit dat de muziek meteen pakkend is, meerdere luisterbeurten nodig om zich echt te openbaren en om volledig te overtuigen. Dat is echter alleen maar positief, want daar men op ‘Deathbringer’ op enkele songs de spijker mis sloeg, lijkt men een betere balans te hebben gevonden. Toch moet ik zeggen dat de band het meest overtuigt met de speed metal riffs en stevige headbangers, wat natuurlijk ook aan mijn persoonlijke smaak en voorkeur kan liggen. Maar goed, dat neemt niet weg dat men een stel goede composities heeft afgeleverd, met ‘Dog Soldiers’, ‘Thyra’s Wall’, ‘The Iron Brigade’, ‘Herkus Mantas’ en de eerdergenoemde opener als uitschieters. Het geheel klinkt lekker vet en massief (maar echter niet overgeproduceerd) en alles bij elkaar is ‘Annihilate The Evil’ een prima plaat in zijn soort. Naast de elf eigen composities krijgen we trouwens een ontzettend gave, metalen uitvoering van Rolling Stones’ ‘Gimme Shelter’, die het origineel naar mijn mening compleet omverblaast. Fans van de vorige albums en fans van ouderwetse (EU-)heavy/power metal moeten ‘Annihilate The Evil’ absoluut een kans geven.