Living Colour - Shade

Living Colour - Shade

Label : Megaforce Records | Archiveer onder bluesrock

Bart D. : (Waarschuwing: subjectieve recensie.) Er is een uitdrukking die zo oud moet zijn als onze moderne tijd: "waarom is deze band niet bekender???" In dit geval: Living Colour. Het kan niet aan hun muziek liggen. Het kan niet aan hun live shows liggen. Het moet iets zijn dat moeilijker aan te wijzen is. Nu hoor ik je zeggen: "ja maar, ze zijn best bekend, toch?" Ja, toch, best, best. Maar ze zouden ongekend groot moeten zijn. Living Colour is een band die traditie en progressie combineert, invloeden en individualiteit, een kritische blik en een voortstuwende stem. En dat alles vangen ze, je raadt het al, in de beste rocknummers die er zijn. 'Shade' is gevuld met bevestigingen van mijn voorgaande statement.

Living Colour is nooit een band die terugdeinst voor wat ze graag zouden willen doen en zeggen. Op de één of andere manier heeft een groter publiek er moeite mee om zo'n band te bevatten. Ja, het is rock. Ja, er zitten invloeden in verweven die je niet noodzakelijkerwijs op deze manier aantreft in rockmuziek. Ja, dat is nu precies een deel van wat het zo vet maakt. Ja, het is verdomd politiek. Maar het is ook meer dan dat: het gaat over menselijk leven in het algemeen. Het is wijsheid en inspiratie, maar het ook één groot feest. Ja, die dingen kunnen hand in hand gaan. 'Shade' bewijst dit zonder twijfel.

Ik heb 'Shade' nu al een maand lang veel gehoord, en er is geen enkel nummer dat saai of vervelend wordt. Een deel van de magie zit 'm erin dat Will Calhoun, Corey Glover, Vernon Reid en Doug Wimbish vier even belangrijke stemmen zijn binnen Living Colour. Op 'Shade' gebruiken ze die dynamische mogelijkheden van hun interactie optimaal. Luister naar wat ze doen met Marvin Gaye's 'Inner City Blues'.

'Shade' heeft een boodschap. 'Two Sides' brengt dit heel duidelijk: er zijn, inderdaad, twee kanten aan een verhaal. De waarheid. En de leugen. Het is tijd om met de bullshit te stoppen. Living Colour hard opzetten is daar een onderdeel van. Maar los van alle wijsheid en inspiratie: dit is groovy, heavy, energieke en verslavende muziek. Wat was je favoriete kleur ook alweer?