Korpiklaani - Live At Masters Of Rock

Korpiklaani - Live At Masters Of Rock

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder pagan / folk metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : Korpiklaani is een feest, net zoals men in de volksmond voetbal ‘een feest’ pleegt te noemen. Uitgelaten massa’s met nood aan enig vertier pakken samen op een veld en laten zich gaan. Sinds we de knusse volksverhuizing op Summer Breeze 2005 meemaakten toen de Finnen daar nog rond de noen van jetje gaven, wisten we dat Korpiklaani een populaire band ging worden. Een live band bij uitstek ook, altijd klaar om de hossende massa op hun wenken te bedienen. In die optiek heeft het nog lang geduurd eer er eindelijk een live registratie op de markt geslingerd werd.

Na negen studioalbums is het eindelijk zover. De dvd bevat twee shows in het Tsjechische Vizovice tijdens het Masters Of Rock festival. De ene opgenomen in juli 2014, de hoofdbrok is een registratie daterend uit juli 2016. Dat is een speciale show waarbij de band een wervelende show neerzet met twee violisten en twee accordeonisten. Vast lid Tuomas Rounakari (in traditionele witte kledij) wordt bijgestaan door Tero Hyväluoma op viool. Accordeonist Sami Perttula haalt er zijn tweelingbroer bij, Toni. De avondshow doet constante moshpits ontstaan en start met het nieuwe, overduidelijke ‘Man With A Plan’ (uitzonderlijk Engelse tekst) en Korpiklaani kennende is dat zoveel mogelijk drinken en feestvieren. De Tsjechen staan erom bekend en zorgen dan ook voor een innemende respons op de strak spelende band. In feite heeft hun Slavische natuur heel wat gemeen met het erfgoed van Scandinavië, in dit geval Finland. Enerzijds respect voor het cultureel erfgoed en mythologie, anderzijds je eens goed laten gaan en genieten van de geneugten des levens.

Natuurlijk ontbreken drinkliederen als ‘Vodka’, ‘Wooden Pints’ en ‘Beer Beer’ niet, maar onze favorieten zijn ‘Lempo’ met zijn schurende ritmes, ‘Metsämies’ waarbij men broederlijk vooraan gaat zitten, het van zinderende riffs voorziene ‘Kultanainen’ en het opzwepende ‘Ämmänhauta’. Jonne Järvelä blijft een sympathieke frontman, hij heeft de shows ook gemixt, terwijl Svante Försback voor de mastering instond. Hierbij werd gekozen voor een naturel aanpak, zoals de band ook live klinkt. De minzame glimlach van bassist Jarkko, de rondedansjes ter plekke van gitarist Cane, het stugge doorzettingsvermogen van drummer Matson en de charismatische presentatie van zanger Jonne, het is allemaal volop aanwezig tijdens de show die een uur en een kwartier duurt. De tweede show vond twee jaar eerder plaats op hetzelfde Masters of Rock festival, maar wel bij daglicht. Het publiek is er niet minder enthousiast om, maar de band is toch wel wat minder uitgelaten. Interessant is dat de setlist helemaal anders is, zodat we slechts vijf songs tellen die ook in 2016 gespeeld werden. Zo hebben we een volledig andere belevenis. Essentieel voor de fans en een prima blauwdruk van uitstekende Scandinavische folk metal. Verkrijgbaar op 2CD, DVD, blu-ray.