Scars Of Tomorrow - Rope Tied To The Trigger

Label : Victory Records | Archiveer onder punk / hardcore

Pim S. : Ik had nog nooit van dit Scars Of Tomorrow gehoord totdat ik deze cd kreeg. Bij het zien van het hoesje dacht ik dan ook aan iets in de punkrock-richting. Dat had ik dus helemaal fout. Scars Of Tomorrow komt uit Zuid-Californi en maakt een stijl muziek die momenteel erg populair is. In sommige media wordt deze stroming ook wel aangeduid als de 'New Wave Of American Heavy Metal'. Een aantal voorlopers in dit genre zijn Killswitch Engage, Shadows Fall en Chimaira. Dit fenomeen is een logisch gevolg op de zouteloze nu-metal uit de jaren '90. Kenmerken zijn het combineren van moderne, harde muziek met de melodieuze invloeden van ouderwetse heavy metal.

Veel bands afkomstig uit Orange County, de streek waar deze band ook vandaan komt, klinken gefrustreerd en woest. Misschien ligt het aan het feit dat ze Arnold Schwarzenegger als gouverneur hebben, maar deze sound kan ik in ieder geval erg waarderen. Deze plaat maakt dan ook een behoorlijke indruk. De elf nummers op deze plaat zitten erg goed in elkaar en muzikaal gezien ligt het niveau erg hoog. De nadruk ligt meer op groove dan op snelheid en dit komt de dansbaarheid dan ook ten goede. Zo nu en dan komt er een rustige, harmonieuze passage voorbij die het geheel alleen maar beter laat klinken. Deze plaat is opgenomen met producer Kurt Ballou, bekend van de band Converge. Ze kunnen tevreden zijn over het resultaat, want alles klinkt kristalhelder en lekker log waar dat nodig is.

Ik ben het natuurlijk wel verplicht om ook een kritische noot te plaatsen, maar daar moest ik behoorlijk veel moeite voor doen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de zang wat meer variatie zou kunnen gebruiken. Vooral bij de cleane stukken worden de tekortkomingen van zanger Mike opgelost door er allerlei effecten over heen te gooien. Daarentegen is zijn 'normale' schreeuw dan weer wel heerlijk bruut. De band verklaart haar sound zelf door het combineren van hardcore, metal en melodische mainstream bands zoals Deftones. Dit is de derde release van deze band en ik ben dan ook zeker van mening dat Scars Of Tomorrow toe is aan het grote werk. "Rope Tied To The Trigger is een geweldige plaat!