Hell In The Club - See You On The Dark Side

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Vanaf de oprichting in 2009 timmert het Italiaanse Devil In The Club (vreemde naam) aan de sleazerock weg. Deze nieuwe release ‘See You On The Dark Side’ is de eerste via Frontiers Records en de vierde in totaal die de Italianen op de mensheid loslaten. Een bijzonder samengesteld gezelschap aangezien twee van de bandleden hun pizza ook in andere bands verdienen. Bassist Andy maakt ook deel uit van het progrock gezelschap Secret Sphere en zanger Dave staat ook bij folkmetalband Elvenking achter de microfoon. Da’s toch wel een eind verwijderd van dat wat Hell In The Club ons hier op ‘See You On The Dark Side’ voorschotelt. Elf songs lang wordt er fel van leer getrokken wat een sound oplevert die herinnert aan andere hedendaagse Sleaze collega’s zoals Crashdiët, Crazy Lixx en bands uit het verleden zoals Skid Row en Shotgun Messiah. Hoe de band er in zijn eigen bio bijkomt dat er invloeden van Dio en Helloween hoorbaar moeten zijn, is voor mij een raadsel overigens.

‘See You On The Dark Side’ klinkt als een klok, een compliment waard. De eerste drie songs worden volgens het beproefde Sleaze recept aan ons geserveerd. Het vierde nummer ‘Swing Like Peter Parker’ kent daarbij ook nog een leuk gevonden bigband intermezzo. Gitarist Picco, aan achternamen doen ze niet bij Hell In The Club, siert de nummers op met goed en ruig soleerwerk. Ook zijn riffs zijn dik in orde. Zanger Dave is geen geweldenaar, maar de attitude die hij in zijn zangwerk legt, past prima bij de songs. De achtergrondzang wordt breed in de meeste nummers kamerbreed aangezet, benieuwd hoe dit live opgelost wordt. ‘Showtime ‘ klinkt als één van de meer commerciële nummers, waar goed verstopt overigens een zeer lekkere gitaarsolo verstopt zit. Een nummer met een heel andere sfeer is ‘Withered In Venice’. Dit nummer kruipt in een langzaam tempo je gehoorgangen in en in de verte doemt de naam Marilyn Manson bij mij op. Lekker afgeknepen gitaarsolootje ook. Het vermelden waard is afsluiter ‘A Crowded Room’, hier gaat Devil In The Club het meest avontuurlijk tekeer, van opera-achtige passages tot een klassiek gedeelte met allerlei flarden aan soundbytes. Getuigt van lef vind ik.

Het zou mij niets verbazen als Hell In The Club live voor een feestje kan zorgen. Het songmateriaal klinkt alsof het gemaakt is om live te worden gebracht. Al met al een goede plaat om een feestje mee aan de gang te krijgen. Hell In The Club hoeft zich nergens voor te schamen met ‘See You On The Dark Side’. Een prettige eerste kennismaking mag ik wel zeggen.