GlerAkur  - The Mountains Are Beautiful Now

GlerAkur - The Mountains Are Beautiful Now

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder post rock / post metal

Vera : In de zomer van 2016 maakten we kennis met GlerAkur (dit is IJslands voor ‘glazen veld’) tijdens het beluisteren van de debuut EP ’Can’t You Wait’. Deze als eenmansproject opgestarte onderneming is het muzikale vehikel van Elvar Geir Sævarsson en blies ons pas (bijna letterlijk) omver tijdens hun extravagante live performance op Prophecy Fest 2016. Met een veelkoppige band wist Elvar echt te imponeren in de betoverende atmosfeer van de grot. Nu, een jaar later, komt het eerste volledige album uit ‘The Mountains Are Beautiful Now’ en dat is een bijzonder atmosferische post rock belevenis met elementen van ambient en drone.

In vijf lange klankentapijten neemt de eilandbewoner ons mee op een verrukkelijke muzikale reis die uitnodigt tot dromen, wegzweven en genieten. Het is instrumentale muziek – slechts enkele summiere woordeloze achtergrondzang is te horen – sterk natuurgebonden, maar het is in feite geschreven en geïnspireerd door het theaterstuk ‘Fjalla-Eyvindur & Halla’ van Johann Sigurjonsson uit 2015. In tegenstelling tot de EP, is dit album opgenomen met vier gitaristen, twee drummers en een bassist in de kelder van het Nationaal Theater waar Elvar werkzaam is. Daar zijn ze pas cultureel bezig! Het was trouwens één van de eerste IJslandse theaterstukken ooit en het leeft als dusdanig nog steeds verder in het gedachtegoed van het volk. Enkel ‘Can’t You Wait’ kenden we reeds van de EP, de andere soundscapes ontplooien zich langzaam tot atmosferische lavalagen die statig maar onverbiddelijk naar beneden rollen en in een enkel geval exploderen. Het vijftien minuten durende ‘Strings’ is daar een prachtig voorbeeld van en intimideert ook door zijn weemoedig timbre. Soms klinkt de muziek echter ook semiakoestisch en introvert, dan weer duister en onherbergzaam, om in een enkele eruptie tot een ware dreun te verworden. Zoals ik al bedacht bij de EP, zijn invloeden van The Swans en Sigur Ros hen niet vreemd. Wie zich openstelt om meegesleurd te worden in een bijzonder aparte catharsis, kan terecht bij ‘The Mountains Are Beautiful Now’, zeker geen alledaagse prestatie!