Gentle Knife - Clock Unwound

Gentle Knife - Clock Unwound

Label : Bajkal Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Het is altijd verfrissend als je een band tegenkomt die wat anders doet dat alle anderen. Gentle Knife is een band die op geen enkele andere band lijkt, want wat de Noorse groep zo bijzonder maakt is dat er elf bandleden zijn! Naast traditionele instrumenten word er in de muziek ook gebruik gemaakt van onder andere saxofoons, klarinet, en fluit! De band bracht in 2015 het debuutalbum ‘Gentle Knife’ uit, dit jaar komen ze met de tweede plaat, ‘Clock Unwound’.

Het album begint met een prachtig instrumentale piano ballade, als intro, met wat ondersteunende saxofoongeluiden, dit zet de luisteraar eigenlijk op het verkeerde been want het is een vreemde eend op het album. Na het instrumentale nummer krijgen we een vijftal nummers die te omschrijven zijn als een mengelmoesje tussen jazz, soul en progressieve rock. Deze stijlen met de instrumentcombinatie werkt wel goed, wat met name te horen is in liedjes als ‘The Clock Unwound’. De songwriting is over het algemeen ook goed maar zijn er nog wat kleine puntjes voor verbetering, zo is bijvoorbeeld het nummer ‘Plan Askew’ erg matig en saai. Qua productie valt er niets te klagen, het klinkt alsof de plaat in de jaren 70 is uitgebracht wat, gezien de stijl, echt een compliment is.

Als ik dan een minpunt moet opnoemen dan kom ik helaas uit bij de zang. Vocalisten Veronika Hørven Jensen en Håkon Kavli zijn geen slechte zangers, maar ze zijn ook zeker niet bijzonder. Zeker de stem van de laatste verveelt op een gegeven moment, dus het is maar goed dat de vocalisten veel samen zingen. Instrumentaal valt er weinig op aan te merken, de band speelt gewoon goed samen en er wordt geen steekje laten vallen. Al met al is het een prima plaat, toch verwacht ik niet dat ik dit album nog vaak zal draaien. Hopelijk kan de band zich nog wat ontwikkelen want met wat kleine verbeteringen kan het zomaar nog eens een groter publiek bereiken.