From The Hellmouth  / Mutilatred  - Split EP

From The Hellmouth / Mutilatred - Split EP

Label : Redefining Darkness Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Split cd

Dennis : Grappig om te zien dat steeds meer bands hun muziek weer uitbrengen op cassette. De vinyl revival kan ik nog wel ergens begrijpen, maar cassettes vind ik persoonlijk, ondanks jarenlange tapetrade ervaring, heden ten dage toch wel een onhandig medium, zeker in dit digitale tijdperk. Deze split EP van From The Hellmouth en Mutilatred komt op cassette uit, maar gelukkig voor mij óók digitaal.

De eerste helft van deze split is voor https://www.facebook.com/FromTheHellmouth/ uit Cleveland, Ohio. Drie alle verpulverende death metal tracks in de stijl van Bloodbath, Aeon en oude Hypocrisy, voorzien van een dikke productie dus een moddervet geluid. Catchy gitaar riffs, meeslepende ritmes, vette dubbele basdrums en een brute doch verstaanbare grunt. Een lekkere binnenkomer, en drie tracks van deze band is eigenlijk te weinig want dit smaakt naar meer.

Deel twee is voor Mutilatred uit Toledo, Ohio, die vijf tracks aanleveren voor deze split. Muzikaal gezien gaat Mutilatred meer richting een Mortician (zonder de horrorfilm intro’s) met laag gestemde gitaren die voor een loodzware muur van geluid zorgen. De zware grunts van Patrick McDonagh zijn onverstaanbaar bruut passen perfect in het plaatje. De nummers zijn niet te lang wat goed is voor de dynamiek. Echter, het laatste instrumentale nummer ‘While It Floods’ duurt acht en halve minuut, en bestaat uit overbodige geluiden, deze track ga je niet voor je plezier luisteren. Verder een leuke release met twee stevige death metal bands die de moeite waard zijn om uit te checken.