Fornhem  - Ett Fjärran Kall

Fornhem - Ett Fjärran Kall

Label : Troll Music | Archiveer onder black metal

Vera : Dit is hoe zogenaamde repetitieve, minimalistische old school black metal in een modern jasje moet klinken! In de zomer van 2013 staken de Zweden Vafthrudner en Solbane de markante koppen bij elkaar om hun versie daarvan wereldkundig te maken. De mysteries van de natuur, aloude Noordse mythologie, geschiedenis en poëzie zijn de inspiratiebronnen van het duo, terwijl iconen als Bathory, Burzum en Darkthrone door de heren vernoemd worden als echelons.

Het resultaat is het epische debuutalbum ‘Ett Fjärran Kall’ wat zoveel betekent als: ‘een roep van verre’ of ‘vanuit een ver verleden’. Vier lange songs met repetitieve, maar hypnotische patronen trekken aan ons voorbij. Men heeft echter de gave om zoveel dynamiek en stuwkracht te etaleren dat dit geen seconde gaat vervelen. De opnamen door Erik Wärn en mastering door Marduk bassist Magnus ‘Devo’ Andersson in de Endarker studio zorgt ook voor een transparant geluid dat van deze luisterervaring een haast transcendente belevenis maakt. Sfeerschepping beheerst het duo ook. Enerzijds via natuurgeluiden van mysterieus allooi, anderzijds via simpele, maar effectieve akoestische intermezzo’s welke het folk element in de muziek vertegenwoordigen. We horen een gretige barse zwartgeblakerde stem, maar als je goed luistert duiken soms ook esoterische gezangen op de achtergrond op die onverhoeds het heidens gevoel vermeerderen. Waar de band me ook weleens aan doet denken is het Noorse Iskald: ook zij serveren hun minimalistische black metal ijskoud, maar in dit geval is het met een toefje fragiliteit. Aan bepaalde loopjes en accenten merk je dat de band niet enkel black metal hoog in het vaandel draagt, maar ook de melodieuzere rockscène laat doorschemeren in zijn werk. Het lillende tremolo werk op de gitaren is alom aanwezig en brengt een slepende melancholie aan de oppervlakte die haaks staat – maar fijn contrasteert – met het toch wel onverbloemde grimmige, barse karakter van de intensiteit en dichtheid waarmee we hier overdonderd worden. Na de laatste noot wou ik meteen het eerste nummer terughoren, een honger naar verder uitpluizen die me bij zulke releases zelden overvalt. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van ‘Ett Fjärran Kall’ van Fornhem.