Eluveitie  - Evocation II: Pantheon

Eluveitie - Evocation II: Pantheon

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Vlak na doorbraakalbum ’Slania’ kwam Eluveitie in 2009 plots op de proppen met een inventief akoestisch folk project op ’Evocation I: The Arcane Dominion’. Toen al kondigde men een tweede deel aan, maar de Zwitsers lanceerden eerst wel een aantal albums waarop naast folk ook hun metal roots zegevierden. Nu, acht jaar later, heeft men eindelijk werk gemaakt van ‘Evocation II’ dat als subtitel ‘Pantheon’ kreeg daar elk nummer opgedragen is aan een godheid uit de Keltische mythologie.

De aanpak is uiteraard identiek als op het eerste deel: akoestische folk instrumenten overheersen, de songs zijn kort, veelal instrumentaal, maar als er zang is, dan is dit vooral de feeërieke stem van Fabienne Erni die we horen. Zij neemt met glans de fakkel over van Anna Murphy en dat kunnen we op z’n minst een uitdagende opgave noemen. Alle teksten zijn in het Oud-Gallisch. Dit album introduceert ook een grotendeels nieuwe bezetting, maar liefst negen muzikanten telt dit unieke collectief nu, met frontman Chrigel Glanzmann als bezieler en leider. Het is bewonderenswaardig dat Eluveitie, ondanks die geregelde aantrekking van nieuwe leden, heel herkenbaar blijft, maar dat hebben we natuurlijk te danken aan de oprechte passie en inzet van Glanzmann die er alles aan doet om zijn levenswerk op de rails te houden. Zelfs zonder elektrische instrumenten en heftigheid weet hij een ruim scala aan emoties in de muziek op te roepen. Weemoed is een belangrijk ingrediënt, maar sommige songs stralen ook toorn, grimmigheid of verdriet uit. Folk is hier niet alleen de spreekbuis voor volks vertier en luchtigheid, maar elke song getuigt van diepgaande betrokkenheid en research. Natuurlijk vertonen songs als ‘Epona’ en ‘Lvgvs’ een aanstekelijke toegankelijkheid die hen gedroomde singles maakt, maar ook het etnische ‘Catvrix’, het met een melodie van ‘Inis Mona’ gelardeerde ‘Ogmios’ en het aangrijpende a capella statement ‘Artio’ verdienen een aparte vermelding. Je zal trouwens meer dan eens verrast worden door bekende melodieën, zoals ‘Zeven Dagen Lang’ van Bots in ‘Lvgvs’ en ‘Scarborough Fair’ in ‘Antvmnos’.

Dit album dien je van begin tot einde op je te laten inwerken en dan beleef je een grandioze reis doorheen andere tijden en ongerepte plekken op deze wereld en deze die er achter ligt, de ‘otherworld’ der mystieke goden. Er is meer tussen hemel en aarde dan je vermoedt en dit mag gerust de soundtrack daarvan genoemd worden. Prachtig!