ELA - Second Reality

ELA - Second Reality

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : ELA is in tegenstelling tot wat je zou verwachten geen bandnaam, maar een solo project. ELA is de codenaam van de zangeres, wiens echte naam op internet niet zo makkelijk te vinden is. Enigszins curieus is het wel, want in tegenstelling tot vele andere solo projecten heeft mevrouw ELA geen ervaring in enige band van betekenis, alleen in een bandje met de naam Com’ N Rail. Deze band is op internet net zo goed te vinden als de echte naam van de dame in kwestie, maar wel de plaats is waar ze als zangeres is ontdekt.

Het was dus wel met enige bedenkingen dat ik naar deze plaat ging luisteren, en ik moet helaas tot de conclusie komen dat ELA lang niet zo’n uitzonderlijke zangeres is als deze voorgeschiedenis doet vermoeden. Goed, ze kan een degelijk potje zingen, maar me vocaal compleet omver blazen zoals collega solodames Kobra en Tarja doet ze bij lange na niet. Op ‘Second Reality’ moet het dus vooral van de muziek komen. Die muziek is, net als de vocalen, solide maar niet fenomenaal. Het album klinkt in alle opzichten Duits, met solide gitaarlijnen die een band als Edguy of Primal Fear niet hadden misstaan. Met hier en daar een aardige solo en ondersteunende keyboards, en dus de zang van ELA, die de enigszins wel wat simpele nummers leuk in weet te vullen. Een leuke afsluiter vormt ‘Lizzy Borden’s Rhyme’, die door zijn dubbele basdrums ineens net wat anders klinkt als het gros van de nummers. Echt overtuigend klinkt het allemaal niet, en dat is mede te wijten aan de wat magere mix. De band gaat in oktober mee op tour met Grave Digger, hopelijk klinkt het live allemaal wat voller en vetter.