Eden’s Curse - Revisited

Eden’s Curse - Revisited

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het titelloze debuut van Eden’s Curse is uitgegroeid tot een cultklassieker in power metal kringen. Het legde de weg naar succes voor deze kersverse band rondom voormalig zanger Michael Eden open en deze weg is dan ook zeker bewandeld. Dit debuut is intussen tien jaar oud en ter gelegenheid van deze verjaardag wordt het album als heropname opnieuw uitgebracht. Dus, nogmaals die geweldige nummers als ‘Eyes Of The World’, Stronger Than The Flame’ en ‘Fallen King’ horen? Met geluidskwaliteit 2017 en met nieuwe zanger Nikola Mijić, met wie een kloon van Tobias Sammet terugkeert naar echte power metal? Met een live (bootleg) dvd erbij gevoegd van het ‘Live With The Curse’ concert? Natuurlijk willen we dat!

Oh yeah! Wat was dit ‘Eden’s Curse’ toch een geweldig album! Voor ik het weet zit ik bij ‘Judgement Day’ weer vol genietend mee te knikken. Aan de ene kant een feest der herkenning, maar de songs worden vaak net op een iets andere manier neergezet, zodat we tegelijkertijd iets nieuws én iets herkenbaars krijgen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met zanger Nikola, die echt een heel ander soort stem heeft als Michael Eden. Anders dan de power metal richting waar de band zich later meer in ontwikkelde (wat misschien ook het vertrek van Eden verklaart), neigt de muziek op dit album nog iets meer richting melodische rock. Dat zal voor een niet onbelangrijk deel gelegen hebben aan producer Dennis Ward, die ook weer bij deze heropname achter de knoppen zit. Met deze man is de geluidskwaliteit natuurlijk in de meest veilige handen die je maar kan wensen, en dat is te horen, want deze heropname klinkt gewoon spetterend! Luister bijvoorbeeld eens naar het gitaarvuur in ‘Don’t Bring Me Down’. Over de bijgevoegde dvd kan ik weinig vertellen, deze zat helaas niet bij mijn promo.

Het ijzersterke debuutalbum heeft in tien jaar nog niets aan overtuiging ingeboet en met deze heropname krijgen we deze uitstekende nummers gepresenteerd door het Eden’s Curse van nu. Verplichte aanschaf voor de fans dus!

Meer informatie