Eagleheart - Reverse

Eagleheart - Reverse

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het is natuurlijk makkelijk te denken dat deze band begonnen zou zijn als Stratovarius cover band, maar de link naar deze band bleef altijd beperkt tot “sterk beïnvloedt door”. Het Tsjechische Eagleheart draait inmiddels alweer wat jaartjes mee en dit ‘Reverse’ is album nummer drie. Ook deze telg is weer geproduceerd door niemand minder dan Roland Grapow en ook deze telg staat weer bomvol power metal juweeltjes.

Direct valt op dat er een wisseling achter de microfoon heeft plaatsgevonden. Roman Sáček is de naam van de nieuwe Eagleheart zanger. Dit was wel even wennen, zeker omdat ik erg gecharmeerd was van de felle stem van zijn voorganger. Roman heeft een veel cleanere stem, wat de muziek nog meer naar Stratovarius drukt. Dit komt ontzettend goed naar voren op opener ‘Until Fear Is Gone’ en op een nummer als ‘All I Am’. Ook elementen van Kamelot en hier en daar ook Powerwolf zijn te herkennen, evenals ook minder bekende landgenoten Sebastien, die een producer delen met Eagleheart. Toppers op dit album zijn het schitterende ‘Palace Of Thoughts’ en ‘Painting the Shadows By Light’, maar ook ‘Healing The Scars’ mag er zeker zijn. Ook prettig is dat niet alle nummers zijn ingezongen door Roman, maar ook andere bandleden stukken lead zang voor hun rekening nemen, wat het album nog dynamischer maakt en interessant houdt.

Muzikaal is dit album weer een stapje verder dan de voorganger ‘Dream Therapy’. Na een paar keer luisteren begin ik toch ook wel steeds meer gecharmeerd te raken van de stem van Roman. Afwisselend, symfonisch maar wel echt metal, en loepzuiver, ‘Reverse’ is een van de betere power metal releases deze zomer!