Dimman - Guide My Fury

Dimman - Guide My Fury

Label : Inverse Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Dennis : Dimman is een jonge vijfkoppige Finse band die met ‘Guide My Fury’ hun eerste echte EP presenteren. Opgericht werd de band in het kleine provincieplaatsje Teuva in west-Finland in 2011 en tot op heden bracht de band in 2015 de 8-track demo ‘Poltetun Veden Pinta’ en daarnaast nog twee singles uit.

Met de nieuwe EP ‘Guide My Fury’ meent de band eindelijk het geluid te hebben gevonden waar ze altijd al naar op zoek waren. De vijf heren spelen naar eigen zeggen modern metal, een kruisbestuiving van melodic death metal, progressive metal en djent. En ik denk dat dat de lading wel dekt. Het titelnummer ‘Guide My Fury’ laat duidelijk invloeden van een band als Insomnium horen, uptempo beats voorzien van zweverig melodieus gitaarwerk. ‘Harbinger’, het tweede nummer gaat djentig van start maar verandert al snel weer in melodieuze death metal naarmate het nummer vordert. Het derde nummer ‘My Head My Prison’ is een melodieus midtempo song waarin ook heldere zang te horen is. In ‘Pitch Black Morning’, welke ook als single uitgebracht is, gaat het tempo gelukkig weer omhoog en hoor ik in de verte ook invloeden van het oude Amorphis. Als laatste krijgen we nog een orkestrale versie van ‘My Head My Prison’ voorgeschoteld, maar dit keyboard geneuzel is niets meer dan nutteloze opvulling en doet alleen maar afbreuk aan deze EP.

Wat Dimman al met al op ‘Guide My Fury’ laat horen is niet origineel, de band is duidelijk nog zoekende naar een eigen stijl, maar als de band zo doorgaat dan komt dat wel, denk ik. Misschien aan de afwerking ook nog wat werken want de nummers eindigen allemaal met een fade out of een keyboard outro, dat kan duidelijk beter. Maar toch, de band heeft in ieder geval genoeg potentie en hoeft zich voor deze release zeker niet te schamen en ik ben zeker benieuwd wat Dimman in de toekomst nog in petto heeft voor ons.