Die Apokalyptischen Reiter  - Der Rote Reiter

Die Apokalyptischen Reiter - Der Rote Reiter

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Vera : Na de tourcyclus voor het prestigieuze ’Tief. Tiefer’ en een uitgebreide viering van het twintigjarige bestaan, besloot Die Apokalyptischen Reiter een pauze in te lassen om te bekomen van het hectische leven dat ze twee decennia geleid hadden. Gelukkig heeft die pauze niet al te lang geduurd en kunnen we na drie jaar het tiende studioalbum van onze Duitse ruiters ‘Der Rote Reiter’ verwelkomen. Het is een kanjer van jewelste geworden waarop de band teruggrijpt naar het energieke verleden, zonder de knowhow te verwaarlozen die ze in al die jaren ontwikkeld hebben. Ze verschenen terug fris en bevlogen aan de start en gingen in zee met een nieuw producerteam bestaande uit Eike Freese en Alexander Dietz. Zij zorgden voor een organisch geluid zonder de welbekende sound van de band aan te tasten.

Het is een haast euforische, energieke start met het onverbloemende ‘Wir Sind Zurück’. En reken maar dat de mannen terug zijn! Hier ervaren we meteen het positieve Reitergevoel dat een voortvarend punkgevoel combineert met catchy refrein en melodieuze gitaarsolo. DAR is echter niet voor één gat te vangen, dat wisten we al langer. Titelsong ‘Der Rote Reiter’ is werkelijk fenomenaal met zijn hevig raggende gitaren en onvervalste lage deathgrunts. Hier gaat de band werkelijk terug naar de beginperiode van death/black metal en dat op een unieke manier, zodat er ook nog gluiperig gesproken passages en een kalmer stuk in voorkomen om de heftigheid te accentueren. ‘Auf Und Nieder’ toont de verhalende, vlotte kant met folky gitaarwerk en onderhoudende zang. Ook veel spetterend gitaarwerk (vleugje Gotenburg zelfs) in het Spartaans strakke ‘Folgt Uns’. De schreeuwerige zang wordt zoet in het catchy refrein. De mediumtempo cadans van ‘Hört Mich An’ wordt opgeluisterd door griezelige lage death grunts en melodieuze leads. Het enige nummer dat in het Engels gezongen wordt (‘The Great Experience Of Ecstasy’) geeft weer flink van jetje en is ultra snel. Woede overheerst, al wordt dit gesublimeerd door enige weltschmerz lijntjes in het refrein, een piano intermezzo en een knappe gitaarsolo. Sterke contrasten hier!

Zo weet DAR ook in de volgende songs een perfecte balans te houden tussen de zweep erop leggen en introspectief bedachtzaam. Geef toe, de onweerstaanbare gitaarmelodieën van ‘Herz In Flammen’ en de meezinger ‘Die Freiheit Ist Eine Pflicht’ kunnen enkel van deze veelzijdige band komen! In het langere ‘Ich Nehm Dir Deine Welt’ heerst een beklijvende duisternis die onder je huid kruipt, om dan helemaal in balladevorm af te sluiten met het gevoelig gezongen ‘Ich Werd Bleiben’. Op die manier hebben we alle kanten van deze Duitsers in een vernieuwde, verfrissende vorm op ons laten inwerken en besluiten dat de break hen geïnspireerd heeft tot grootse daden!