Dead Cross - Dead Cross

Dead Cross - Dead Cross

Label : Ipecac Recordings | Archiveer onder different metal

Martin : Voor het eerst sinds ‘Suspended Animation’, het laatste album van Fantômas, dat inmiddels twaalf jaar oud is, zijn Mike Patton en Dave Lombardo weer eens samen op een album te horen. Dat zou echter niet het belangrijkste gegeven rondom Dead Cross moeten zijn, want Patton kwam er pas bij nadat Lombardo de handen al lang ineen had geslagen met bassist Justin Pearson (The Locust) en gitarist Mike Crain. Pas toen de band in de studio zat en opeens zonder zanger zat, kwam Patton erbij, maar deze bijzondere zanger drukt echter alsnog een enorm stempel op de sound, zoals eigenlijk ook wel te verwachten was.

Gegeven de voorgeschiedenis van de bandleden kon Dead Cross eigenlijk alleen maar extreem en hoogst eigenaardig uitvallen, maar het blijkt precies het soort raar te zijn dat we al eerder gehoord hebben. In 27 minuten raast Dead Cross door een tiental explosieve songs, die veelal amper boven de twee minuten uit komen. De songs zijn onvoorspelbaar, maar wel volgens de bekende weg. Aan kwaliteit ontbreekt het in geen enkel opzicht, maar de enige grens die verlegd wordt, is de grens van wat superdrummer Lombardo fysiek aankan… maar ja, daar heeft hij ook al zijn hele carrière op gebaseerd. Bovendien is de mix van Ross Robinson (wie kent hem nog?) niet lekker. De individuele instrumenten klinken weliswaar allemaal heerlijk organisch, maar Crain’s gestoorde gitaarspel en de bas van Pearson vallen binnen het geheel tot niet, waardoor Dead Cross nog meer als een egotrip van Patton en Lombardo klinkt.

Jazeker, dit is echt een goed debuutalbum dat muzikaal mijlenver boven het gemiddelde staat. Helaas heeft het echter nog geen 5% van de impact die Fantômas had. Het enige echte hoogtepunt is de buitengewoon groezelige cover van de Bauhaus song ‘Bela Lugosi’s Dead’.