Crematory  - Live Insurrection

Crematory - Live Insurrection

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder gothic metal

Vera : Met meer dan vijfentwintig jaar activiteit is dit uiteraard niet de eerste live registratie van het Duitse Crematory. In 2015 werd hun show op Wacken 2014 nog uitgebracht, tien jaar eerder hadden we al het mooi verzorgde ‘Liverevolution’ waar we een mooi digipak van kregen. De tijden zijn veranderd. Over ‘Live Insurrection’ moeten we oordelen zonder beelden, op basis van de audio. Deze bespreking is dan ook louter daarop gebaseerd.

Als rots in de branding staat Crematory op het podium met een resem hits, singles en het obligate ‘Tears Of Time’ als negen minuten durende uitsmijter. In 2015 en 2016 ondergingen ze nog een verjongingskuur door twee nieuwe gitaristen en een bassist aan te werven, maar het is vooral zanger Felix Stass met zijn rollende grunt en het koppel Markus (drums) en Katrin (keyboards) Jüllich die de plak zwaaien bij Crematory. De band begon in de jaren negentig als gothic/doom metal band, maar infiltreerde vanaf ’Revolution’ in 2004 ook een stampend Rammstein geluid met industrial invloeden. We horen dus een concert vol stampende riffs, opzwepende melodieën, speelse toetsen en verrukkelijke gitaarsolo’s van de nieuwe krachten. Vooral in ‘Tears Of Time’ geven zijn meer elan aan deze oercompositie. Verder is met vijf songs het recente ’Monument’ flink vertegenwoordigd. De DVD bevat vier officiële video’s van dat album. Amusant door zijn vertrouwde herkenningsfactor allemaal en leuk voor de fans, maar essentieel is dit niet. Gewoon een toevoeging aan het uitgebreide repertoire van deze typisch Duitse melodieus stampende gothic/death band.