Concordea - Over Wide Spaces

Concordea - Over Wide Spaces

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Sinds het ontstaan in 2012 zijn deze Russen hard aan het werk om een CD uit te brengen. Nou ja, band… eigenlijk bestaat de band alleen uit Daria Piankova (gitaren) en Aleksei Turetckov (keyboard), zanger Filippo Tezza en bassist Ilya Reyngard zijn gastmuzikanten. Na vijf jaar hard werken is het dan zo ver, Concordea’s eerste album is een feit met ‘Over Wide Spaces’.

De band zegt zelf melodieuze progressieve metal te spelen maar wat mij betreft lijkt het meer op power metal met wat symfonische en progressieve invloeden. Na wat online zoekwerk zie ik dat het album al een aantal goede reviews heeft ontvangen, bij minder bekende websites, daar snap ik dus helemaal niets van. Het album is namelijk zeer matig en het kostte mij redelijk veel moeite om het geheel een aantal keer te beluisteren. Om te beginnen zingt de Italiaanse zanger Tezza wel aardig maar niet goed genoeg om het geheel interessant te maken, teven is hij lastig te verstaan door zijn accent en de productie. Ook bassist Reyngard is soms lastig te horen in de mix en kan ik dus weinig zeggen over zijn bijdrage. De drums zijn volgens mij geprogrammeerd, er is in ieder geval niets te vinden over een drummer, dat zou verklaren waarom die zo vlak klinken. Over het algemeen is de productie niet fantastisch, hier had echt meer uit gehaald kunnen worden. Hoewel de gitaarriffs van Piankova en de keyboard solo’s van Turetckov bij vlagen best goed zijn kan dit niveau niet worden vastgehouden gedurende een nummer.

De meeste liedjes zijn wel aardig, zoals ‘Between Two Worlds’, maar zijn geenszins bijzonder. Ook zit er te weinig diversiteit tussen de nummers, na een aantal liedjes heb je het gevoel dat je het nummer al een keer hebt gehoord. Er staan helaas ook een paar slechte liedjes op het album, zo slaat de band volledig de plank mis met een saai nummer zoals ‘Portrait’, ook zingt Tezza op dit nummer niet bepaald mooi (lees: vals). De heren hebben nog een hoop werk te verrichten als ze willen doorbreken, dit album is in ieder geval nummer dertien in een dozijn.